is een chiropractor een optie voor knieproblemen met mogelijk miniscusklachten?

mijn dochter heeft haar knie geforceerd op haar werk. ze kan deze niet meer strekken. ze heeft krukken en een rolstoel, steunt er niet op, maar blijft pijn hebben.
voor een scan is het wachten, tot maar liefst 26 oktober wegens wachtlijsten. nu vroeg ik me af of ze ondertussen niets kon doen. ze werkt nog niet zo lang in de organisatie, dus zo lang wachten plus dan nog revalideren is misschien toch niet zo een goede idee.
ik zie wel in promotiefilmpjes wondere dingen bij krakers en osteopaten, en als ik info vraag prijzen ze zichzelf volop aan.
maar is dat wel een optie als de diagnose nog niet gesteld is? de dokter vermoedt miniscusproblemen en raadt aan om dit "ooit eens te laten opereren" maar er is natuurlijk nog niets met zekerheid vast te stellen zonder scan noch foto.
heeft iemand hier ervaring mee?

Het beste antwoord

Ik zou eerst nog eens met de huisarts overleggen. Een strekbeperking bij vermoeden van meniscusletsel kan duiden op een inklemming van de meniscus in het gewricht, dat kan het beste snel behandeld worden (week of 2) omdat met het verstrijken van de tijd de kans groter wordt dat (een deel van) de meniscus verwijderd moet worden. Zeker bij jonge mensen wil je dat liever voorkomen, omdat dit op lange termijn het risico op slijtage vergroot. Vraag is wel of de knie echt op slot zit, of dat hij wel gestrekt kán worden maar dit niet lukt vanwege pijn.

Bedenk dat een huisarts onmogelijk ten alle tijde op de hoogte kan zijn van de wachttijden van elk specialisme (en ook nog eens van elk ziekenhuis in de regio). Wanneer je bent doorverwezen, zeker met een relatief acute klacht en je moet zo lang wachten dat dat volgens jou niet doenlijk is, is het altijd verstandig even terug te koppelen naar de huisarts. Die kan eventueel telefonisch overleggen met de specialist of indien nodig zorgen voor een spoedverwijzing. Is dat niet nodig: des te beter, dan kan de huisarts je geruststellen en adviezen geven voor de tussenliggende tijd.

Osteopathie en chiropraxie zijn beide alternatieve geneeswijzen. Een beetje verwant aan de manuele therapie, met dat verschil dat een manueel therapeut (bijna) alleen klachten van het bewegingsapparaat behandelt en zowel osteopathie als chiropraxie geneeswijzen zijn waarbij de onderliggende theorie claimt dat uiteindelijk elke ziekte te behandelen is met manipulaties. Ik meen dat chiropraxie wel eens nut blijkt te hebben bij bepaalde rugklachten in goed gecontroleerde onderzoeken, maar voor de rest worden er veel claims gedaan die nooit zijn bewezen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat mensen er geen baat bij kunnen hebben, maar voor meniscusklachten zie ik er echt het nut niet van in.

Als er een stukje van de meniscus losligt en ingeklemd is (wat op zich de strekbeperking zou kunnen verklaren) dan zal dat veelal operatief opgelost moeten worden. Lijkt de huisarts dit niet waarschijnlijk, dan zou je nog kunnen kijken of de fysiotherapeut nog iets voor haar kan doen. Verder zou je - als een spoedverwijzing niet nodig blijkt - zelf eens bij verschillende ziekenhuizen in de regio kunnen informeren naar hun wachttijden. Even rondbellen loont in mijn ervaring vaak wel, zeker als je een niet al te complexe klacht hebt waarmee je in principe bij elke orthopeed terecht kunt. Sommige zorgverzekeraars doen ook aan wachttijdbemiddeling trouwens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

zonder definitieve diagnose zou ik hier zeker niets laten aan doen,kans is dat ze een gescheurde miniscus heeft en dan zou een osteopaat naar mijn inzien meer kwaad dan goed doen.
fremar