last van gewrichten/botten wat te doen?

Ik heb sinds weken heek veel last van mijn botten/gewrichten. Echt stekende pijn iemand ervaring hier mee

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt op jicht,mijn zwager heeft het ook.
Ik zou maar contact met een arts opnemen.
Het beste ermee gewenst
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan dat ook bij jongeren mensen ik ben namelijk 16
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je geeft veel te weinig informatie om daar ook maar iets zinnigs over te kunnen zeggen. Gewrichtsklachten kunnen ontstaan door tal van oorzaken. Wat zegt je huisarts tot nu toe?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben er niet langs geweest. De pijn is vooral savonds t is veel stekende pijn en me botte gaan er veel van kraken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens: jicht geeft meestal geen algemene gewrichtsklachten en geeft naast pijn ook zwelling en roodheid. Het komt bij jongeren weinig voor. Er zijn tientallen oorzaken die waarschijnlijker zijn dan jicht, maar er valt simpelweg niets zinnigs over te zeggen met alleen deze informatie. Ga naar een arts, als je dat nog niet gedaan hebt. En ga anders terug naar je arts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
We waren tegelijk aan het typen. Maar als je nog niet bij je huisarts bent geweest, lijkt me dat je eerste logische stap.
Ritsuka
9 jaar geleden
Eerst naar de huisarts, het is nu een paar weken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En jicht zit meestal op één plek, en niet op verschillende plekken. Dus inderdaad: naar die medicijnman, die heeft er voor gestudeerd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dokter............
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jicht is inderdaad van alle mogelijke diagnoses misschien wel de meest onwaarschijnlijke bij deze klachten en op deze leeftijd. Maar ik vraag me echt af waarom VS hiermee nog niet naar de huisarts is geweest als ze al wekenlang zo'n felle pijn heeft. We hebben best een mooi zorgstelsel in Nederland: maak daar vooral gebruik van als je klachten hebt.

Het beste antwoord

Ja, ik heb hier ervaring mee. Ik heb een aandoening die gewrichtsklachten veroorzaakt. Maar er zijn heel veel aandoeningen die dat kunnen veroorzaken. Zo zijn er letterlijk tientallen reumatische aandoeningen en daarnaast nog andere aandoeningen, zoals virusinfecties, vitaminetekorten, systeemziekten en andere ziektes (al dan niet ernstig) die dit soort klachten kunnen veroorzaken. Daarnaast kan er sprake zijn van overbelasting, verkeerde houding, en allerlei meer indirecte oorzaken zoals slaaptekort, hoge spierspanning, stress en nog veel meer dingen die algemene gewrichts- of botpijnen kunnen geven. Er is op basis van deze informatie eigenlijk niets zinnigs over te zeggen, omdat gewrichtsklachten heel veel uiteenlopende oorzaken kunnen hebben.

Wat je moet doen, is een afspraak maken bij je huisarts. Ik begrijp uit de reacties dat je daar nog niet bent geweest. Je huisarts kan aanvullende vragen stellen naar eventuele bijkomende klachten, je onderzoeken, je gewrichten bekijken, de beweeglijkheid testen etc., en ook aanvullend bloed- of beeldvormend onderzoek aanvragen. Daarmee kunnen bepaalde ernstige oorzaken vaak opgespoord of uitgesloten worden.

Het is wel zo dat algemene gewrichtsklachten - zoals ik hierboven al beschrijf - heel veel verschillende oorzaken kunnen hebben. Als er geen afwijkingen gevonden worden met laboratoriumonderzoek en het lichamelijk onderzoek geen aanknopingspunten oplevert, kan het moeilijk zijn de precieze oorzaak te achterhalen. Maar nu weten we nog helemaal niets, misschien kan de huisarts in jouw geval wel vlot een diagnose stellen omdat het snel duidelijk is.

Je zou je gesprek bij de huisarts alvast voor kunnen bereiden, door op te schrijven hoe lang je deze klachten al hebt en hoe het begonnen is, en door voor jezelf te bedenken of er bijzondere dingen waren (andere klachten, ziekte, bepaalde activiteiten, veranderingen in je leven als een verhuizing of verandering van school, een val of blessure) toen je klachten begonnen. Daarnaast zou je bij kunnen houden op welke momenten van de dag je het meeste pijn hebt, of je er 's nachts ook last van hebt, wat je klachten verergert of juist vermindert. Als er klachten of symptomen zijn die je soms hebt en niet altijd, zou je een foto kunnen maken van zichtbare kenmerken, zoals een uitslag, roodheid of zwelling van je gewrichten, etc.

Maar wacht niet te lang met het maken van een afspraak als je al een aantal weken zulke heftige klachten hebt: bel maandag je huisarts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit kan groeipijn zijn indien je nog jong bent. Om echt zeker te zijn raad ik je een bezoek bij de huisarts aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Groeipijn zit in de spieren, niet in gewrichten of botten.