Kan ik door een ingegroeide teennagel een bloedvergiftiging krijgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.5K
Rieneke1
9 jaar geleden
Laat beugeltjes zetten, dat is echt een opluchting!

Het beste antwoord

Door de ingroei van de nagel in het weefsel erom heen kan een infectie van dat weefsel ontstaan. Met name als er ook bloedvaatjes doorboord zijn en er een bacterie bij komt. Dan ontstaat er een bacteriële infectie. Echter een bloedvergiftiging, sepsis genaamd, krijg je echt niet zo snel. Je afweersysteem zal d m v extra witte bloedcellen die er worden aangemaakt en naar het ontstoken weefsel gaan de bacteriën omvloeien (is fagocytose) en ze doden en afvoeren. Gaan daarbij ook de witte bloedcellen dood dan komt dat naar buiten als pus. Zaak is je ingegroeide stukje nagel te laten verwijderen en het gebied eromheen goed te desinfecteren. Dit moet door een goede pedicure gedaan worden. Is er al sprake van een infectie dan moet je eerst naar de huisarts want een pedicure mag zonder fiat van de dokter niet in een ontstoken weefsel gaan snijden. De huisarts zal je, indien nodig een antibiotica kuur voorschrijven en de de pedicure fiat geven de bron van infectie; het ingegroeide stukje nagel te verwijderen en verdere wondbehandeling toe te passen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dat kan als de teen ontstoken raakt, en van ontstekingen kan je een bloedvergiftiging krijgen.

Toegevoegd na 1 dag:
Het is inderdaad een infectie die voor een bloedvergiftiging kan zorgen. De infectie is het binnendringen van micro-organisme en het verzet van het lichaam tegen de infectie wordt ontsteking genoemd. Het kan inderdaad ook zo zijn dat er vanuit het lichaam een ontstekingsreactie komt zonder een infectie (bijvoorbeeld als reactie op warmte, maar ook een auto-immuun reactie, zoals reuma, is zonder infectie), dan is er geen kans op bloedvergiftiging.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van ontstekingen kan je geen bloedvergiftiging krijgen; van infecties kan je bloedvergiftiging krijgen...
Rieneke1
9 jaar geleden
LGA, volgens mij is er verschil en zijn er bij een infectie bacteriën betrokken, terwijl een ontsteking ook niet bacterieel kan zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ontsteking en infectie zijn twee verschillende dingen. Als er een bacterie, virus of parasiet in je lichaam groeit spreek je van een infectie. De reactie van het lichaam daarop is een ontsteking; zo zijn er nog andere oorzaken van ontstekingen. Maar goed voor een uitgebreidere uitleg moet er misschien een keer een vraag aan gewijd worden.
Overigens geneest wondroos zonder antibiotica in verreweg de meeste gevallen ook, het duurt alleen langer. Slechts bij een klein deel van de patiënten met wondroos loopt het zo uit de hand dat je er aan overlijdt.