Hoe doorbreek ik het magnetischveld onder een pocketmatras?

Zag op youtube dat een pocketmatras als nadeel een magnetischveld heeft.
Hoe zal je dat merken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Op Youtube zie je alles wat je maar wilt zien. In dit geval kun je zien dat een pocketmatras een magnetisch veld heeft en dat dat erg is. Je kunt ook zien (wel in een ander filmpje natuurlijk) dat een pocketmatras een magnetisch veld heeft, en dat dat heel goed voor je is. Je kunt ook zien dat een pocketmatras zo weinig magnetisch veld heeft dat het totaal niets voorstelt wanneer je het vergelijkt met het magnetisch veld van bijvoorbeeld je fiets, een auto, een bus of een trein.

Kortom, Youtube is een bron van vermaak, maar geen bron van informatie.

Over het magnetisch veld: een pocketveringmatras heeft veren die in een soort ingenaaide zakjes (de pockets) zitten. Die veren zijn van metaal. Elk metaal kan licht gemagnetiseerd zijn. Daarnaast zal het metaal het aardmagnetisch veld wat veranderen.

Is dat erg? Nee. Althans, in theorie hebben deze superkleine magnetische veldjes geen effect op de mens. Praktijk-testen hebben hetzelfde laten zien: kleine (en trouwens ook veel grotere) magnetische velden hebben geen effect op de mens. Theorie en praktijk zijn dus in overeenstemming: er is niets aan de hand.

Bedenk daarbij dat het hier om velden gaat, niet om "straling" of iets vergelijkbaars.

Dergelijke velden zijn heel natuurlijk. Mensen die op metaalrijke grondsoorten wonen, leven dagelijks in dergelijke velden. Verder heeft elk metalen voorwerp een mogelijk restmagnetisme, en beïnvloedt het het magnetische veld van de aarde, dus de veren van jouw matras zijn daarin niets bijzonders.

Grotere metalen voorwerpen zoals de al genoemde fiets, auto, bus en trein hebben een navenant groter effect. Zelfs mensen die hun hele leven beroepsmatig met zoveel metaal te maken hebben (fietsenmakers en treinmachinisten) hebben daar geen last van.

Kortom, het antwoord op jouw vraag "hoe zal je dat merken" is:
Niet.

Toegevoegd na 1 minuut:

Het is natuurlijk wel mogelijk dat jij je enorme zorgen gaat maken. Dat zijn zorgen om niets, zorgen om een zelfbedacht maar niet bestaand probleem. Van die zorgen krijg je stress en kun je slecht slapen.

Dat kun je dus wel gaan merken.

Maar dat zijn geen effecten van de metalen veren of van het magnetische veld; dat zijn effecten van jouw eigen gedachten, en dat is iets heel anders.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helder en uitgebreid antwoord. + Kleine nuance:
YouTube kan wel degelijk een bron van informatie zijn. Veel universiteiten hebben colleges op YouTube geplaatst.
Met name die van Gresham College kan ik van harte aanraden.
Cryofiel
9 jaar geleden
Goede nuance, daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Conclusie:
Op Youtube moet je niet alleen kijken WAT er wordt beweerd, maar vooral ook WIE het beweert en welke redenen die persoon geeft.
Ritsuka
9 jaar geleden
er staan inderdaad ook goede dingen op Youtube, ook TED Talks enzo, maar ook veel onzin

Andere antwoorden (1)

(zonder mening over de theorie)
Het gaat om elektromagnetische velden.
Deze zijn grotendeels beïnvloedbaar door 's nachts) de elektriciteit in je meterkast uit te zetten.
Of je dat merkt? Goed mogelijk.
Wat je precies merkt is lastiger te zeggen.
Zal sowieso een deel placebo zijn, maar maakt dat uit als je beter slaapt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
anneliez
9 jaar geleden
je merkt wel wat na het uitzetten van de meterkast: koelkast vriezer die je de volgende dag uit moet dweilen
Cryofiel
9 jaar geleden
Als de buren hun meterkast niet uitzetten, merk je sowieso niets. Hoewel... als jij je meterkast uitzet en daardoor gelooft dat je beter zult slapen, zul je beter slapen. Zelfs als de buren hun best doen zo sterk mogelijke velden naar jouw slaapkamer te stralen.
Ritsuka
9 jaar geleden
hoe gaat de electriciteit uitzetten iets doen aan je matras?
en je hebt dan inderdaad problemen met je diepvries en koelkast.
Cryofiel
9 jaar geleden
Hee, goed gezien Ritsuka! Jackd's tip is een "oplossing" voor een heel ander "probleem". Daarmee is dit dus geen antwoord op de gestelde vraag.
Cryofiel
9 jaar geleden
Klopt, viri. Vereenvoudigd zijn er:
--  Elektrische velden.
--  Magnetische velden.
--  Elektromagnetische straling. In het geval van de pocketvering gaat het om uiterst zwakke magnetische velden die geen merkbare invloed hebben op de mens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
voor de geïnteresseerde en/of gevoelige mens: http://www.youtube.com/watch?v=R5nSZftyPAs#t=348