Kan de schildklier uit zichzelf herstellen zonder medicatie?

De schildklier van mijn vrouw werkte volgens de doctor eerst te langszaam, en nu zou deze stilstaan (sinds maart) . Volgens de doctor zou deze weer uit zichzelf gaan werken. Hier is ondertussen al maanden overheen gegaan zonder vooruitgang. Nu pas weer in September weer langskomen om dit te controleren. Ik heb het idee dat er alleen maar uitgesteld wordt om maar geen medicatie te hoeven geven. Wij nemen nu in overweging ergens anders een 2nd opinion te doen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

De schildklier kan wel degelijk weer hormonen gaan produceren. Dit is echter afhankelijk van de oorzaak van de stilstand.
Als dit medicijngerelateerd was of veroorzaakt werd door een ontsteking, zal het wegnemen van de oorzaak er op den duur weer voor zorgen dat de schildklier gaat werken.
Uw vraag is echter niet te beantwoorden zonder meer informatie te hebben. Als u twijfels hebt over het beleid van uw arts, wil ik u aanraden om dit eerst aan uw arts voor te leggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hypothyreoïdie wil zeggen dat de schildklier te langzaam werkt, en dus te weinig hormonen aanmaakt. Het kan door allerlei oorzaken komen en heeft grote gevolgen voor je lichaam, waarbij extreme vermoeidheid wel de meest opvallende is. De arts kan medicijnen voorschrijven, thyroxinepillen. Het kan even duren voor de ideale balans van de benodigde hoeveelheid is bereikt. Zonder behandeling met medicijnen zullen organen beschadigen en uiteindelijk tot de dood leiden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is -zacht gezegd- nogal zeldzaam dat een schildklier zichzelf herstelt. Trage schildklier MOET behandeld worden; niet-behandelen is een (imho tuchtcollegewaardige) medische misser.