waarom heb ik het gevoel dat ik niet genoeg zuurstof binnenkrijg?

Ik heb sinds een week dat als ik adem ik het gevoel heb dat ik niet genoeg zuurstof binnenkrijg. Sindsdien doe ik ook vaak dieper inademen. Als ik dan dieper inadem heb ik nog de helft van de tijd het gevoel dat ik niet genoeg zuurstof binnenkrijg en het geeft een benauwd en een beetje beangstigend gevoel. De keren dat ik wel het gevoel heb dat ik genoeg zuurstof binnenkrijg als ik inadem voel ik ook dat het mijn hart goed bereikt maar bij de keren dat ik het gevoel heb dat ik niet genoeg zuurstof binnenkrijg heb ik dat niet. Ik heb nog nooit last van hyperventilatie gehad of hiervan.
Weet iemand misschien waar het aan kan liggen en ook of dit op te lossen is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.8K
Amadea
9 jaar geleden
Last van stress?
Bordensteker
9 jaar geleden
Waar het aan ligt kan men je hier niet zeggen. Ik weet hoe benauwdheid kan voelen.
Mijn welgemeend advies: niet afwachten maar naar de huisarts ermee!
Er zijn geneesmiddelen waarmee je benauwdheid weggenomen kan worden. De oorzaak vinden en aanpakken is van iets later zorg!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor zekerheid naar huisarts. Hij/zij kan zuurstofgehalte in je bloed bepalen. Als dat goed is verder zoeken naar oorzaken. Kan stress zijn maar zoals je beschrijft lijkt het verdacht veel op hyperventilatie. Nervositeit en angst kunnen oorzaken zijn. Dokter moet bepalen wat het is en wat eraan te doen is.

Antwoorden (3)

het lijkt er op dat je aan het hyperventileren bent, ga hiermee eens naar je huisarts, die kan je tips geven om er mee leren om te gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik heb er al een aantal dagen constant last van. kan een hyperventilatie zo lang duren?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja hoor, dat is vooral het 'gevoel' en het verkeerde ademen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja hoor, dat kan. En juist omdat je 'dieper' gaat ademen versterk je het nog. Klink misschien raar, maar zingen helpt: hierdoor wordt je ademhaling weer normaal
Kan gevolg zijn van bloedarmoede. Door het ijzertekort word het zuurstof in je bloed minder goed getransporteerd. Daar door kun je het benauwd krijgen en het gevoel hebben dat normaal ademen het niet voldoende is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bij mij is laatst wel geconstateerd bij een fit test dat zowel mijn boven als onder bloeddruk lager dan de normen is dus daar kan het denk inderdaad iets mee te maken hebben. Ik ga morgen een afspraak maken bij de dokter dus we zullen het zien
Dat is hyperventilatie, je kunt hiervoor het beste naar een fysiotherapeut gaan die je adamhalingsoefeningen kan leren.