Calciumoxalaat 26%
Calciumoxalaat en -fosfaat 37%
Calciumfosfaat 7%
Magnesium-ammoniumfosfaat 15-20%
Urinezuur 5%
Cystine 1-2%
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
niet echt prettig dus...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De namen van de stoffen zeggen niet zoveel het gaat erom dat het kristalliseert en dat het pijn doen lijkt mij..
Er zijn verschillende soorten nierstenen. Deze soorten nierstenen worden hieronder beschreven.
Calciumstenen
Verreweg de meeste nierstenen (75-80%) zijn samengesteld uit calciumzouten, vooral calciumfosfaat en calciumoxalaat. Ze zijn meestal vrij klein, maar kunnen ook een doorsnee van 10 mm bereiken.
Struvietstenen
In 10 á 15% van de gevallen gaat het om struvietstenen. Deze worden veroorzaakt door een infectie aan de urinewegen en komen vooral bij vrouwen voor. Struvietstenen worden ook wel infectiestenen genoemd. Struvietstenen groeien snel en kunnen leiden tot nierontstekingen en een verminderde nierwerking.
Urinezuurstenen
Ongeveer 5% van de gevallen zijn urinezuurstenen. Deze bestaan uit urinezuur en kunnen te wijten zijn aan een te vleesrijk dieet, aan te weinig drinken, aan een lage zuurgraad van de urine, of ze worden veroorzaakt door ziekten als jicht.
Cystinestenen
Cystinestenen, stenen die bestaan uit cystine (een aminozuur), komen alleen voor in geval van een genetische afwijking en zijn vrij zeldzaam (<1%).
Klachten en symptomen bij nierstenen

De mogelijke oorzaken van nierstenen
Risicofactoren op het ontwikkelen nierstenen zijn:
Oververzadiging van kristallen: a) te veel calciumuitscheiding in de urine; b) te veel oxalaatuitscheiding in de urine; c) te veel uitscheiding van urinezuur met de urine.
Te weinig citraatuitscheiding: citraat is een belangrijke remmer van kristalvorming.
Lage zuurgraad van de urine.
Te weinig drinken hetgeen leidt tot een verhoging van de concentraties van kristallen in de urine, met een verhoogd risico op kristalvorming.
Te hard werkende bijschildklier.
Urineweginfecties kunnen steenafzetting bevorderen.
Een grote hoeveelheid urinezuur in de urine kan ook tot de vorming van nierstenen leiden. Een teveel aan urinezuur kan veroorzaakt worden door de consumptie van bepaalde soorten vlees, zeevruchten, orgaanvlees, linzen, gevogelte. Er zijn echter ook mensen die van nature te veel urinezuur aanmaken.

Er zijn diverse redenen om tot verwijdering van een niersteen over te gaan, bijvoorbeeld heftige pijnaanvallen (kolieken), stuwing van de nier, infecties of een verminderde functie van de nier. Nierstenen zijn niet geschikt voor zelfmedicatie. Raadpleeg een arts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je urine veel afvalstoffen bevat, kunnen kleine kristallen ontstaan. Deze kristallen worden bij de meeste mensen gewoon uitgeplast en vormen geen probleem. Wanneer deze kristallen achterblijven in de nieren, kunnen nierstenen ontstaan.