Ik mag mijn haar tien dagen niet wassen; wat doe ik tegen de jeuk op mijn hoofd?

Na een operatie aan mijn hoofd mag ik tien dagen mijn haar niet wassen.

Normaliter was ik mijn haar dagelijks, dus nu, na drie dagen, vind ik het al tamelijk ranzig maar begint het bovenal behoorlijk te jeuken... en ik moet nog een week...
Wat kan ik hier tegen doen? (tegen de jeuk dus... dat ranzige gevoel overleef ik wel...)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat je nu aan de jeuk kan doen zou ik niet weten. Maar als je straks je haar weer mag wassen, was het dan niet elke dag. Dat is slecht voor je haar en niet nodig. Ook word je haar veel sneller vet of juist droog als je het dagelijks wast.
Cryofiel
9 jaar geleden
Daar sluit ik me bij aan. Die jeuk kan trouwns best psychisch zijn. Zoals toen ik enorme jeuk op mijn hoofd kreeg nadat bleek dat bij een meisje met wie ik veel omging hoofdluis was geconstateerd. Maar ook psychische jeuk is erg lastig. Je zou met een hamer heel hard op je kleine teen kunnen slaan. Dat helpt goed tegen jeuk op je hoofd. Misschien loopt er een meridiaan direct van je kleine teen naar je hoofdhuid?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryofiel, doet dat niet verschrikkelijk pijn dan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Naja... dagelijks wassen is niet slecht voor het haar, zolang je het maar consequent dagelijks blijft wassen.
Het haar bevat namelijk wanneer het eenmaal uit de follikel komt slechts gekeratiniseerde proteïnen (lees: dood materiaal). Het enige nadeel van dagelijks wassen is dat de talgklieren in de hoofdhuid overactief worden. Normaliter compenseer je dat dan weer door dagelijks te wassen. Ik zou dus kunnen overwegen om voortaan niet mijn haar dagelijks te wassen, puur om dit soort situaties voor te zijn. Maar dat vind ik dan weer niet opwegen tegen het genot dat ik beleef aan het wél dagelijks wassen. ;) @Cryofiel
Ik houd deze methode in mijn achterhoofd voor het geval ik bijna krankjorum wordt; dank! ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Talkpoeder op je hoofd strooien? Ik kan je niet garanderen dat het dan niet nog ranziger gaat aanvoelen, maar het zal misschien in elk geval kortdurend verlichting geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Koude lucht werkt ook goed. Misschien kun je van die extra lange drinkrietjes kopen (of welk dun slangetje dan ook gebruiken) en in het ene eind blazen terwijl je het andere op je hoofdhuid richt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Lies12
Op zich geen verkeerd idee, ware het niet dat ik halflang haar heb.
In geval van (heel) kort haar zou dit misschien best kunnen helpen. Daarnaast denk ik overigens niet dat de arts blij zou zijn met het idee dat er talkpoeder in de operatiewonden terecht komt. ;)
Cryofiel
9 jaar geleden
@Lies12, dat idee van die rietjes... ik zie hem al zitten in de trein...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryo: ik heb serieus nog overwogen om erbij te zetten dat hij dat niet in openbare ruimtes moest doen als hij niet vreemd aangekeken wenst te worden, maar dacht dat at voor zichzelf zou spreken. Heb ik weer buiten jouw grote verbeelding gedacht zeker :-P @Rabelais: bij grote of meerder wonden is talkpoeder inderdaad geen goed idee. Maar komt de jeuk dan ook niet vooral door de genezende wonden in plaats van het niet wassen van je haar? Rietjes werken trouwens heel goed hoor, ik heb ze gebruikt voor onder m'n gips toen ik van borst tot buik en met één arm erbij in het gips zat. Al gebruikte ik ze stiekem ook om onder het gips te krabben (minder erg dan de veelgebruikte breipennen, rietjes krassen hooguit over de huid en verbuigen als er teveel kracht op komt..). Maar ik denk dat het ook werkt met halflang haar hoor. Gewoon tussen je haar steken. Ik heb het zojuist voor je uitgeprobeerd met twee gewone buigrietjes aan elkaar, en het kan wel. Ik weet alleen niet of het daadwerkelijk de jeuk verlicht; koude lucht zou waarschijnlijk beter helpen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Je zult mij regelmatig zomaar zien glimlachen omdat ik dingen vaak in beelden voor me zie. Soms in een context die de spreker duidelijk niet bedoelde, maar die je wel als interpretatie van zijn woorden kunt hebben. Zo ook in dit geval.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voordeel van jullie reacties:
Ze brengen me aan het lachen, wat vervolgens weer lichte pijn veroorzaakt. Waarvoor dank. ;) Als ik het zo lees laat ik m'n vriendin wel met een ijsblokje in haar mond door een rietje blazen. :-p Overigens zal ik de komende dagen niet in openbare gelegenheden verschijnen, dat scheelt. ;) @Lies12
De wonden zitten net onder m'n haargrens achter op mijn hoofd en achter de oren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lol, ik heb hetzelfde hoor Cryo. Ik ben ook heel erg met taal, kom uit een gezin waar als iemand een taalgrapje maakt naar aanleiding van een andere opmerking, de rest roept: "ja, ik had hem al". Of: "ik maakte hem ook, maar ik vond hem te flauw". Ik zie nu bijvoorbeeld dat ijsblokje in de mond bij Rabelais' vriendin, en een rietje met het uiteinde bij hem tussen z'n haren. Graag gedaan :-) Afleiding werkt inderdaad ook, daarom is het advies van Cryo helemaal niet zo onzinnig als het lijkt. De vraag is alleen of je daarna beter kunt slapen of minder lijdt. Hm. Maar jeuk is zeker irritant, dat is helemaal waar. En niet kunnen douchen is ook vervelend. Ik mocht in dat gipscorset bijna acht weken niet douchen, maar kon wel m'n haar wassen voorovergebogen aan de wasbak. Het is niet helemaal vergelijkbaar, maar geloof mij: de dag dat jij je haar weer mag wassen, ga je er enorm van genieten! Dat ijsblokje brengt me trouwens wel nog op een ander idee: koude verlicht ook de jeuk. Je zou een koud kompres op je hoofd kunnen leggen. Wel extra goed in een (schone) theedoek of iets anders wikkelen om te voorkomen dat je je huid beschadigt, je hoofdhuid is al kwetsbaarder en bovendien heb je verse operatiewonden. Persoonlijk zou ik er voor de zekerheid een extra laagje omheen doen. Of neem in plaats van zo'n col/hot pad (zo'n gel-achting ding wat je bij de drogist koopt) of een pak diepvrieserwten een koud washandje in een boterhamzakje (ik neem aan dat je de boel droog moet houden) die je desnoods eerst nog even in de koelkast legt om nog kouder te krijgen- of toch even in het vriesvak. Eventueel een extra washandje of doek weer om dat boterhamzakje heen om de condens op te vangen. Voor de rest: echt krabben of zelfs wrijven is niet goed natuurlijk, maar zachtjes met je vingertoppen kloppen op je hoofdhuid zou een beetje verlichting kunnen geven. Dat leidt ook even af van de jeukprikkel namelijk.
Cryofiel
9 jaar geleden
Is het niet veel eenvoudiger gewoon in een vriescel te gaan zitten? Lijkt me veel minder gedoe.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Lies12
Die hot/cold packs vind ik wel een puik idee. Heb er een in de vriezer gelegd. :) @Cryofiel
Helemaal waar, op een klein detail na: Ik heb slechts nul vriescellen in huis. ;)
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik begrijp het. Je hoofd in de vriezer leggen is waarschijnlijk ook niet bepaald comfortabel. Hoewel het wel zal helpen tegen die jeuk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryo: weet je wel hoeveel stroom het kost om je hoofd in de vriezer te leggen met de deur open? Rabelais: hopelijk geeft het wat verlichting. We zijn hier wel een beetje aan het geinen (behalve Cryo, die is natuurlijk bloedserieus), maar jeuk is erg irritant, zeker als je weinig kunt doen om het te verlichten. Ik hoop dus echt dat je iets vindt wat je de komende week door kan helpen met wat minder irritatie en frustratie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rabelais,
het staat geschreven en gedrukt je moet krabben waar het jukt.
(Is het op een rare plaats, dan doe je het er naast). Hoe het komt weet ik niet, maar ik verga plotseling van de jeuk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Lies12
Een coldpack verlicht de jeuk wel iets.
Nogmaals dank voor het meedenken! @JoanDArc
Gheghe... die wil ik op een tegeltje!
Maar inderdaad... ik krab af en toe wel. Ik probeer het wel tot een minimum te beperken. En ik denk dat je lichaam zich onbewust solidair met mij heeft verklaard. ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rabelais, het lijkt mij een heel enge operatie. Ik wens je een voorspoedig herstel, en dat het resultaat van de operatie datgene is wat de artsen en jij ervan verwachten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@JoanDArc
Tot dusverre lijkt het er op dat de operatie geslaagd is.
Morgen de eerste controle sinds ik ontslagen ben uit het ziekenhuis, dan weet ik meer.
In ieder geval dank voor je gelukwensen. :)

Het beste antwoord

Vaak kammen,uiteraard zorgen dat je niet bij de hechtingen komt.
Hiermee haal je eventuele schilfertjes weg waardoor je hoofdhuid kan jeuken en het is een prettig gevoel tegen de jeuk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad een goede tip!
Had ik zelf stiekem ook al bedacht, maar dat kon je natuurlijk niet weten. ;)
Levert tijdelijk enige voldoening, maar is helaas geen langdurige oplossing.
Dank voor het meedenken! :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Grappig dat je het zelf ook al had bedacht,het was het eerste wat bij mij op kwam toen ik jouw vraag las :-)
Gelukkig ben je al over de helft!!! Het is naar mijn mening ook heel belangrijk is om afleiding te zoeken,bv een spannende film/boek of iets wat je erg interessant/leuk vindt om te doen/lezen/zien,want ik denk dat het toch voor een groot deel psychisch is want waarom denk jij dat het na 3 dagen begon te jeuken? Ik denk omdat je gewend bent het elke dag te wassen,het dus al vuil vond en dat associeert met jeuk,wat overigens niet betekend dat je geen jeuk hebt en je aanstelt! Ik hoop dat jouw operatie geslaagd is en wens je nog veel sterkte met je herstell!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uiteraard is een groot deel van de jeuk psychisch, maar de irritatie is er niet minder om. ;)
Gelukkig heb ik veel afleiding gehad en kammen heeft op zekere momenten de nodige soelaas geboden.
Morgen mag ik mijn haar gelukkig weer wassen (al is het dan alsnog met bekertjes over mijn oren).
Hartelijk dank voor het meedenken en je gelukwensen!

Andere antwoorden (3)

Je zet er geen detail bij over de operatie en hoe je er nu bij loopt, zit je met het grootste deel van het haar in verband en/of is de wond zo groot dat je helemaal niet aan je hoofd mag komen zijn de volgende tips niet nuttig maar dan help niks, behalve idiote dingen als dronken worden of 7 dagen slapen.

Ik stel massage van je hoofdhuid voor, desnoods met een lotion voor je haar als dat met de wond mag. Dan wordt je haar misschien om te zien wat vetter maar alles beter dan jeuk natuurlijk. En dan een paar keer per dag.

Een paar keer per dag stevig de hoofdhuid masseren en misschien kijken wat helpt om erin te smeren, massage olie kan ook helpen (maar dan ziet je haar er heel vet uit), of iets met menthol, daar moet je tegen, ik krijg er koppijn van maar het helpt wel voor de huid.

Als de wond heel lokaal is en goed afgedekt kun je heel voorzichtig droogshampoo overwegen dat het vrijwel zeker tegen de jeuk.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Allereerst dank voor je tips!
Er zit geen verband meer op.
De wonden/hechtingen bevinden zich achter de oren en net onder de haargrens op m'n achterhoofd.
Daarnaast moet ik mijn hoofd zoveel mogelijk stil houden en mag ik geen druk zetten. Droogshampoo maakt het haar schoon, maar de jeuk zit op de hoofdhuid, dus ik denk niet dat ik daar veel baat bij zal hebben. Maar op zich geen verkeerde suggestie, ik heb dit zelf ook overwogen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het was lastig om een 'beste antwoord' aan te wijzen.
Puur vanwege de toch wel erg praktische aard van de tips van vlindertje98, heb ik haar antwoord gekozen.
Uiteraard wel een + voor jou en nogmaals dank voor het meedenken!
waarom mag je je haren niet wassen?
ooit had ik namelijk hechtingen op mijn hoofd waardoor ik mijn haren niet mocht wassen, maar ik mocht het wel gewoon uitspoelen en zelfs voorzichtig wassen met baby-shampoo.
om zeker te zijn zou ik voor de zekerheid even bellen naar de informatie balie van het ziekenhuis, maar als het enkel hechtingen zijn zou uitspoelen met water geen kwaad kunnen en al een heel verfrissend gevoel kunnen geven!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je antwoord.
De wonden mogen niet nat worden om twee redenen:
- Een vochtige wond is een broeinest voor bacteriën.
- Zeker achter de oren staat de huid erg strak (nu nog strakker dan gebruikelijk door de zwellingen). Een natte wond wordt week en heeft veel meer kans om open te scheuren omdat het hechtdraad dan makkelijker door de huid snijdt.
Klitwortel. Kan je bij de meeste drogisten gewoon krijgen. anders naar een Dio of een ouderwetse drogist.

Toegevoegd na 11 uur:
De drogist hier heeft maar 1 soort, en ik geloof dat Berken 'lotion' heeft en Klitwortel lotion ook onder eigen merk verkocht wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben sceptisch op gebied van dergelijke middeltjes, maar ik zag dat de prijzen reuze meevallen, dus ik laat m'n vriendin morgen even een flesje kopen. Niet geschoten is altijd mis.
Moet ik lotion of haarwater hebben?
Hopelijk is dit de gouden tip! In ieder geval dank voor het meedenken!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb m'n hoofd enkele uren in laten masseren (wat een luxe hè?) met klitwortel, maar naast de weldadigheid van de massage zelf en het heerlijk prikkende gevoel van een enkele druppel die zich een weg naar een hechting heeft weten te worstelen, merk ik erg weinig effect en begint het weer aardig te jeuken.
Dit is overigens geen kritiek, niet mis is altijd raak.
Derhalve dank voor je tip!