Bij welke waardes is je bloeddruk extreem verhoogd of extreem verlaagd? Mijn normale bloeddruk is 80-120

Ik slik een MAO-remmer waardoor er nogal wat schommelingen in de bloeddruk zijn.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt een gezonde bloeddruk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
80/90 onder en 120/130 boven wordt over het algemeen goed gevonden. Hangt een beetje van je leeftijd af. Ik heb waarschijnlijk jaren met 110 onderdruk en 170 bovendruk rondgelopen. Dat was echt te hoog en heb er pilletjes voor gekregen.

Antwoorden (1)

Zomaar een voorbeeld:
70/40 is extreem laag en 200/120 is extreem hoog ( of nog lager/ hoger)

Als je bovendruk boven de 140 komt is het te hoog en onder de 60 is het te laag

Lage bloeddruk kan op zich niet veel kwaad,je kunt bv erg duizelig worden en het sneller koud hebben.
Hoge bloeddruk is veel gevaarlijker,denk aan bv hart en vaatziektes.

Het kan afhankelijk zijn van leeftijd,levensstijl, afkomst enz, bv Aziatische mensen hebben een iets lagere bloeddruk,dit weet ik toevallig omdat ik van Aziatische afkomst ben.

Jouw bloeddruk 120/80 ( je noemt eerst je bovendruk en dan je onderdruk) is volgens het boekje zoals artsen zouden zeggen,dus perfekt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Er moet staan "onderdruk" onder de 60!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn normale bloeddruk is 120/80, maar ik had heftige schommelingen hierin. Het hoogste wat ik had is 191/107 en het laagste 55/89 en dat in een tijdsbestek van een paar uur. Ik weet wat de oorzaak hiervan was, maar ik weet niet wanneer het zó hoog of zó laag is dat ik actie moet ondernemen. Volgende week heb ik een gesprek met mijn specialist om hierover meer duidelijkheid te krijgen. In ieder geval ben ik er behoorlijk van geschrokken, maar de arts was niet verontrust. Dank voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat je enorm bent geschrokken omdat het een extreem verschil was in zo'n korte tijd,.
Ik hoop dat jouw specialist je een duidelijke uitleg kan geven zodat je weet waar je aan toe bent en kunt doen,