Kun je reuma voorkomen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
ronron1212
9 jaar geleden
reuma kan je nog niet voorkomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Reuma
100% voorkomen is lastig, maar voor een deel van de "soorten" is de kans erop flink te verkleinen.

Antwoorden (3)

Was dat maar waar.
Sommige vormen zijn wel moeilijker vast te stellen
had sinds mijn 9de al klachten op mijn 29ste werd fibromyalgie vast gesteld (weke delen reuma) dit omdat de klachten veel op groeipijnen lijkt en als je het eenmaal hebt moet je er gewoon mee leren leven... niks meer aan te doen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gekopieerd van de bron: "Reuma is een verzamelnaam voor meer dan 100 verschillende aandoeningen aan het bewegingsapparaat, die niet door een ongeval zijn ontstaan."

Iedereen zal wel eens last krijgen van een vorm van reumatische klachten en dat (dus) valt niet te voorkomen.

In de volksmond wordt bij reuma vaak aan de ziekte "Rheumatoid Arthritis" bedoeld. Dit is een auto-immuun ziekte d.w.z. dat het immuunsysteem bepaalde cellen van het lichaam aanvalt. Het is niet bekend waarom dit gebeurd en daarmee valt het niet te voorkomen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bedoeld = gedacht
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De oorzaak is nog steeds onbekend en ook wat het precies voorkomt.

Als ik me wat op glad ijs ga begeven het volgende:
De laatste tijd is opnieuw parodontitis (ontstoken tandvlees) in de belangstelling gekomen omdat het er op lijkt dat mensen met parodontitis vaker last hebben van reuma en dat diabetes hierbij slechter is geregeld. Ook zou er een verband zijn met het voorkomen van hartklachten. Probleem is dat niet altijd duidelijk is of de parodontitis nu oorzaak of gevolg is. Wel lijkt bestaande reuma te verbeteren als de parodontitis wordt behandeld. Of gezond tandvlees reuma helpt te voorkomen is onduidelijk. Maar het kan in ieder geval geen kwaad om goed dagelijks de tanden te poetsen...