Hoe krijg ik mijn ijzer snel op pijl?

Ik ben een jonge vrouw van 22 jaar. Ik ben sinds Februari herstellende van mijn anorexia, na een heftige strijd van 9 jaar. Ik ben sinds 4 maanden braakvrij. En mijn kalium is eindelijk op pijl, en dat merk ik.

Ook ben ik al 9 jaar vegetariërs en leef daarnaast met name op raw en super foods. De strijd om te herstellen is nog dagelijks, en iedereen kan er wat van vinden hoe ik nu eet, maar ik geef het even vrij om de vraag wat duidelijker te krijgen.

Nu laat ik elke maand bloedprikken. En wat erg terug komt is dat mijn ijzer en hb altijd te laag zijn.

Nu ben ik in aanraking met een herbal life coach gekomen die natuurlijk naast haar coaching ook herbal life supplementen. Ik hoor zoveel meningen van de mensen om mij heen als mijn vriendinnen. De 1 vind dit en de ander dat.

Maar mijn vraag, is het zo dat als ik aan de herbal life supplementen zou gaan beginnen dat mijn hb/ijzer/ferritine zou stijgen. Of is dat alleen met de ijzer tabletten die je stoelgag tevergeefs stoppen, haalbaar?

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is en ik antwoord krijg van mensen die er meer vanaf weten.

Groetjes

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.9K
Ritsuka
9 jaar geleden
je bent in elk geval al heel goed op weg.
ik ben zelf meer een fan van zoveel mogelijk uit je voeding halen, voordat je met supplementen bezig gaat.
Je kunt ook bij de drogist wat halen, goedkoper dan Herbalife (want die bedoel je volgens mij)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is lief om te lezen. Ja, ik kom van jaren braken en niet eten en ben ook zeker tevreden met hoe het nu gaat. Maar mijn waardes zijn nog erg laag, en ik ben erg zoekende hoe krijg ik ze met mijn eet en leef patroon weer op een beter niveau. Ik ben ook goed in contact met mijn artsen ed. Maar misschien zit of herkend deze situatie en heeft bruikbare tips.
Poet
9 jaar geleden
Kijk hier eens:
http://www.vegetariers.nl/voeding/voedingsrichtlijnen/mineralen-en-spoorelementen/ijzer
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het alleen om meer ijzer gaat zou ik zeker niet aan allerlei dure dingen beginnen. Mogelijk kun je van je huisarts/behandelaar medicijnen krijgen. Anders kun je bv. naar de winkel De Tuinen (of vergelijkbare zaak), die hebben ijzerpillen die 105% van wat je dagelijks nodig hebt bevatten) en rond de €10,- per 100 pillen kosten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, ik ga er niet aan beginnen. Ik hoor van vele dat het zak klopperij is. En dat er ook goedkopere dingen zijn. Daarbij zij die shakes natuurlijk lekker door smaak en e-nummer toevoegingen en ik ben ook al niet van de e-nummers. Enfin, mijn b12 die is niet geprikt zie ik op de lijst. D wel en die is 16.5 en hoort 70-100 te zijn. Ik ben Colombiaans en begin vandaag aan de D shots en moet over 1 maand weer bloedprikken. Daarbij ga ik aan vloeibare ijzer beginnen en mochten mijn darmen stil komen te liggen krijg ik daar weer ondersteuning voor. Ja ja na jaren mijn lichaam verwaarloosd te hebben, duurt herstellen helaas heel lang!

Het beste antwoord

Ik denk niet dat een Herbalife dieet/lifestyle jouw ijzergehalte op peil gaat brengen, want daar is Herbalife idd niet op gericht!

Ik denk dat je er beter aan doet om eens te overleggen met de huisarts of het een idee is om Floradix te gaan gebruiken. IJzertabletten kunnen inderdaad obstipatie veroorzaken, floradix stimuleert juist de stoelgang (gewoon verkrijbaar bij drogist). Dat, en dan zeker in combinatie met nitraatrijke groentes en vlees zouden een goede hulp kunnen zijn voor het op peil brengen van je ijzergehalte/HB. Ik spreek uit ervaring, heb zelf tijdens de bevalling van mijn zoon extreme veel bloed verloren waardoor ik tegen hetzelfde probleem aanliep. Relatief vlot daarna was mijn HB weer gemiddeld.

Succes met je herstel!
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik eet al 10 jaar geen vlees, dus dat gaat hem niet worden. Ik heb nu een vloeibare versie ff gekregen om mijn ijzer op te krikken. Mocht mijn stoelgang stoppen kan ik terug komen en krijg ik een middel om het weer goed te krijgen. Maar ik ga liever eerst kijken hoe de kiwi met een warm glas water op de lege maag werkt in combi met het ff drankje. Ik hoop goed, en dan hopen dat alles langzaam hersteld! Enfin, bedankt voor je antwoord!
Roxx79
9 jaar geleden
Ok, klinkt als een goed plan! Om verstopping te voorkomen zou de kiwi en water kunnen helpen, algemene stelregel hierbij is: eet VEZELRIJKE voeding en drink voldoende! Daarnaast zou je gebruik kunnen maken van lijst met vegetarische, ijzerhoudende producten die op deze site staat tbv je ijzer:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/103695-ijzer-in-voeding-een-onmisbaar-element.html#hoe-los-je-een-ijzertekort-op. Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben bekend met Rawfood en veel van de aangegeven voedingen en zaden ed zitten ook in mijn eetpatroon. Bedankt voor de informatieve link!

Andere antwoorden (3)

Herba life is er op gericht om gewicht te verminderen met allerlei shakes die te duur zijn. Vraag liever een dietis en huisarts om je te begeleiden en val niet terug op zakken vullers die vaak weinig meer idealen hebben dan geld verdienen.
Wanneer er bij u anemie (bloedarmoede) is vastgesteld, kan het nodig zijn dat u ijzertabletten krijgt voorgeschreven door een arts. Daarnaast is het belangrijk dat de voeding voldoende ijzer bevat. Dit laatste geldt natuurlijk ook om een ijzertekort in uw lichaam te voorkómen.

Groene groenten, appelstroop, noten en Roosvicee Ferro zijn voorbeelden van producten die veel ijzer bevatten en dus extra aandacht verdienen bij bloedarmoede. Daarnaast zijn er een aantal producten die de ijzeropname verminderen zoals thee en melkproducten. Vitamine C bevordert daarentegen juist de ijzeropname.
Probeer zo een oplossing te vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Herbalife lijkt mij niet de oplossing in jou probleem,de producten zijn verdacht duur en lijken zeker geen ijzer in voldoende mate toe te voegen.Je kan je alleen helpen met ijzertabletten en een evenwichtige voeding.
Lees ook hier eens over Herbalife:
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?start=540&t=33551
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik begin ook steeds meer te twijfelen! Ik heb morgen mijne eerste afspraak, maar ik denk dat ik maar ga afmelden! Ik ga de link snel lezen. Bedankt
Hallo, met ijzertabletten en de volgende producten moet er mijns insziens wel veel verbetering komen! Gebruik spinazie, obergine, druiven, krenten, druivensap en zoute drop. Wedden dat de uitslag van volgende keer bloed prikken jouw blij maakt en je daardoor stimuleert om door te gaan? Succes en...hou vol he!
Groet, Sieta
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb altijd een afweer gehad voor het ijzer goedje omdat het mijn stoelgang stopt. En nu ik niet braak is dat voor frustrerend als het niet via de natuurlijke weg gaat. Maar ik voel mij echt zo moe en doe alles op wilskracht, en zou weleens willen ervaren hoe het zou zijn als mijn lichaam aangeeft sterker te zijn, dus ik ga mijn best doen! Soms moet iets de knop omzetten, en dat heeft het nu wel gedaan!
Bedankt