wanneer naar de arts met een liesbreuk?

Hallo!
Ik denk dat ik een liesbreuk heb, of het lijkt er in ieder geval wel op. Maar voor zover ik me kan herinneren heb ik het al een hele lange tijd. Het is ook nooit groter geworden of zo en ik heb ook nog nooit klachten gehad eigenlijk. Wanneer zou ik een operatie moeten ondergaan? Zou ik eigenlijk wel geopereerd moeten worden?

Toegevoegd na 4 minuten:
Misschien nog wat extra informatie: Ik zie het niet vaak. (er is niet vaak een bultje) Ik denk zo'n 3 keer in de week, maar alleen 's avonds, nooit 's middags of 's ochtends. Ik kan hem ook gewoon makkelijk terug duwen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (4)

ik zou altijd even bij de huisarts langs gaan
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met een liesbreuk is vaak goed te leven, maar laat het wel aan de dokter zien. Op den duur kan de breuk groter worden en een afgeknelde darm is gevaarlijk en extreem pijnlijk. Als je even langs de dokter gaat betekent dat niet gelijk dat hij klaar staat met de scalpel. Beter zekerheid hebben. Een operatie is trouwens peanuts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een arts kan het bestaan van een liesbreuk eenvoudig vaststellen. Omdat een liesbreuk niet vanzelf herstelt en in de loop van de tijd kan verergeren, is een operatie nodig. Bij twijfel dus even langs de arts.
9 jaar geleden
Een operatie is nodig als er buikinhoud bekneld dreigt te raken (wat onder meer afhangt van locatie, grootte, en in hoeverre jij je buikwand zwaar belast) of als je veel pijnklachten hebt. Bij twijfel zou je naar je huisarts moeten gaan, die kan je breuk beoordelen of eventueel verwijzen naar een chirurg als hij/zij het niet duidelijk vindt.

Een beknelde liesbreuk is een medisch noodgeval, maar een - kleine - liesbreuk waarbij de buikinhoud niet naar buiten komt en/of gemakkelijk terug te duwen (te reponeren) is, hoeft niet altijd behandeld te worden. Als er redenen zijn om niet te opereren (medisch gezien, of omdat de patiënt dat niet wil) tenzij er sprake is van een noodgeval, zou je er ook voor kunnen kiezen om bij zware belasting een breukband te dragen. Maar ook dat is iets voor je arts om te beoordelen.