Waarom kraakt mijn voet bij het strekken ervan?

Als ik mijn voet mijn linker voet strek dan kraakt hij meestal. Ik heb geen idee hoe het komt. Ik heb dit al lang en het gekraak gaat niet weg. Volgens mij is er wel iets mis met mijn voet. Ik heb er eigenlijk geen last van, maar als ik mijn voet teveel kraak heb ik al ondervonden dat ik pijn begin te krijgen in een pees links van mijn scheenbeen. Weet iemand hoe het komt en of er een oplossing voor is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb hetzelfde probleem met mn pols en schouder. +1 goeie vraag!
De oplossing er tegen zou ook fijn zijn

Antwoorden (1)

Het kraken op zich kan helemaal geen kwaad, al zeker niet als je er verder geen last aan ondervindt. De pijn die jij ervaart in je pees, wordt waarschijnlijk veroorzaakt door overstrekking en overbelasting van de pees. Echter niet omdat je voet kraakt, maar omdat je veelvuldig dezelfde beweging uitvoert en je pees te ver oprekt.
Het gekraak dat je hoort, is waarschijnlijk (net als wanneer je je knokkels kraakt) stikstof dat tussen je gewrichten ontsnapt. Dit is, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, niet schadelijk. Reuma en slijtage krijg je door ouderdom, genetische aanleg of overgewicht, niet door knakken.

Je kan dus gerust een heel kraak- en knakconcert weggeven, je pees zal er niet blij mee zijn, maar voor je gewrichten is het geheel onschadelijk.
Ik heb een link bijgevoegd die gaat over het 'knakken' met gewrichten in het algemeen, en de (uitblijvende) gevolgen ervan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt :)