Heb je verhoogde kans op huidkanker, als je op jonge leeftijd vaak zonnebrand hebt opgelopen?

Ik woonde rond mijn 10 de jaar op Curaçao, en ben vaak verbrand.
Tegenwoordig gebruik ik altijd zonnebescherming factor 30.
Kan het verbranden op jonge leeftijd huidkanker veroorzaken als je volwassen bent?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Ja, dat is inderdaad een bekend feit voor artsen en onderzoekers op dat gebied: frequente blootstelling aan de zon op jonge leeftijd, vooral zonder goede bescherming en vooral ook als zonnebrand optreedt verhoogt het risico op huidkanker ook op latere leeftijd. Het is juist omdat de huid van een kind kwetsbaarder is en nog volop in ontwikkeling dat eventuele beschadigingen van de huid meer schade kunnen geven.

Gebruik inderdaad goede bescherming als je naar buiten gaat in de zon. En als je een keer een plekje hebt wat je niet helemaal vertrouwt, ga dan naar je huisarts en vertel hem/haar dan zeker ook dat je mogelijk een verhoogd risico loopt en waarom. Bij twijfel zal je huisarts zo'n plekje dan altijd laten onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+1 Dankjewel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plusje! Heel goed antwoord!