Welke behandeling bij chondropathie ?

Ik heb van de week te horen gekregen dat ik chondropathie in mijn linker knie heb ik heb graad 2/3 welke behandeling krijgen de meeste mensen hier voor ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Fysiotherapie om de bovenbeenspieren te versterken, in combinatie met adviezen over belasting. Bijvoorbeeld het vermijden van veel traplopen, fietsen met zwaar verzet of sporten waarbij je explosief belast (springen, sprinten). Ook kunnen adviezen gegeven worden over dagelijkse activiteiten, zithouding e.d., maar dat is meer iets in de categorie ' omgaan met'.

Indien nodig kan pijnstilling worden gegeven of een patellabandje gebruikt worden. Ook McConnel taping, een bepaalde manier van tapen van de knieschijf wordt door sommige fysiotherapeuten gebruikt als ondersteuning van de behandeling, hoewel ik geloof dat de wetenschappelijke basis daarvoor niet eeg sterk is (net als van het patellabandje trouwens).

Als er een specifieke oorzaak is, zoals instabiliteit, dysplasie of slecht sporen van de knieschijf, kan dat soms chirurgisch behandeld worden. Soms wordt bij extreme klachten door middel van een kijkoperatie de knie gespoeld en het kraakbeen wat glad gemaakt, maar ik denk niet dat dat nog (veel) gedaan wordt omdat dat hooguit op korte termijn resultaat heeft en ook meer schade kan doen.

Meestal wordt er trouwens helemaal niet behandeld. Deze klacht komt zeker bij meisjes in de groei veel voor, en gaat in de meeste gevallen vanzelf over. Een grote groep van die meisjes zal nooit een fysiotherapeut of orthopeed zien voor die klachten. Maar zijn de klachten erger of beginnen ze op latere leeftijd, dan wordt fysio veel ingezet. Als de bovenbeenspieren sterk zijn, wordt de knieschijf minder belast en kun je veel opvangen. De pijn wordt dan vaak minder.