Hoe komt het dat je soms steken in je milt voelt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe weet je dat het je milt is en niet een spiertje of een zenuw?

Het beste antwoord

Ik denk dat je die steken bedoelt wanneer je hard sport, bijvoorbeeld hardloopt, en dan zo'n pijn in je zij krijgt?

Het lijkt alsof vooral onervaren sporters, jonge sporters of sporters die hun adem niet helemaal goed controleren er vaker last van hebben, maar dit is geen regel. Het kan ook aan je houding liggen.
Er wordt wel gezegd dat het uit je milt komt en dat je milt extra bloed vrijgeeft om te zorgen dat je de inspanning beter kan leveren, maar zeker is dit niet.
Er wordt ook wel gezegd dat het eigenlijk spierkramp van het middenrif is, maar ook dat zou niet waar kunnen zijn omdat er niet bewezen is dat er extra spierspanning op de middenrifspieren komt. Een andere verklaring kan zijn dat het komt door stijve spieren in je romp en heupen, door een slechte voedings-timing of de stand van je wervelkolom.
In de bron staan oplossingen voor het bovenstaande.

Aangezien jij specifiek vraagt om de pijn in je milt zal ik daar op verder gaan. Als de pijn rechts zit (wat bij de meeste mensen zo is) kan het eigenlijk niet om de milt gaan, want de milt zit links van de maag.
Wanneer het wel je milt is die je voelt kan het komen door een versterkte doorbloeding, dit ontstaat wanneer je veel sport.

In alle gevallen is de oplossing dat je even rust moet nemen. Dan gaat het weer over.