Wat kan ik doen bij benauwdheid?

Ik heb sinds paar dagen kast van benauwdheid. Sinds gister moet ik echt heel diep gaan ademen om echt lucht te krijgen. Als ik adem voel t net of k niet genoeg zuurstof binnen krijg. Als ik diep adem krijg ik wel voldoende zuurstof maar toch voelt er in me longen iets niet goed. Ik rook niet. Ben wel heel erg gestrest. Wat zou ik kunnen doen? Ik ben van plan naar huisarts te gaan alleen op dit moment heb ik het heel moeilijk.

Alvast bedankt

Toegevoegd na 34 seconden:
Er zitten spelfouten in, mijn excuses.

Toegevoegd na 3 minuten:
EDiT: kan niks eten en drinken een reden zijn? Want ik vast op dit moment waardoor ik 17 uur niks eet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Benauwdheid kan verschillende oorzaken hebben. Als ik jouw verhaal zo lees denk ik dat je inderdaad naar de huisarts moet gaan. Als je pas na het weekend daar terecht kan kan je altijd, als het erger wordt, naar de huisartsenpost gaan. De huisartsenpost kan je ook bellen om te vragen wat je moet doen.
Waarschijnlijk helpt het nu voor je om rustig te liggen of te zitten - net wat het prettigst voor je is - en rustig aan doen.

Als het niet zo erg is zou het ook een verkoudheidsverschijnsel kunnen zijn. Dan kan even stomen helpen. Doe wat Dampo in een kom heet water (of diep bord ofzo) en adem de stoom in met een handdoek over je hoofd (lees de gebruiksaanwijzing vooral, dat maakt alles duidelijk).

Ook een allergische reactie zou benauwdheid kunnen veroorzaken. Hooikoorts komt veel voor deze tijd van het jaar en kan ook voorkomen als je er eerder nooit last van hebt. Of een voedselallergie (bijvoorbeeld bepaalde soorten fruit of noten).
Voor allergie kan je zelf medicijnen halen bij de drogist. Of even langs de huisarts gaan voor een allergietest.

Maar nogmaals: mocht je je echt zorgen maken, bel dan de huisartsenpost even. Je hoeft daar niet per se langs, maar ze kunnen je vertellen wat je moet doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe bedoel je 'doe alsof je ligt'?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou als ik jou was snel een afspraak maken bij je huisarts voor een onderzoek.

Andere antwoorden (3)

Had hetzelfde probleem. Dokter vertelde dat het door de stress komt.... temesta of xanax zou helpen.... Bij mij hielp Xanax goed, maar ik voelde mij oh zo moe....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan misschien zijn dat je kort ademig bent, of iets in die richting, Mijn moeder had ook last van dit soort problemen, Ik raad je aan om inderdaad naar de huisarts te gaan, die hebben er altijd meer verstand van dan ik natuurlijk ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een hete douche nemen met de badkamer deur dicht zodat er veel stoom in de badkamer ontstaat en dan heel rustig proberen te ademen wil nog wel eens helpen