is er een pijnstiller die helpt bij fybromyalgie?

spierontspanners helpen wel maar maken je suf. ik zoek dus iets anders om heel af en toe te nemen als het niet meer uit te houden is....

1.1K
Rieneke1
10 jaar geleden
Serieus bedoeld: wiet?
liveisgreat
10 jaar geleden
hahaha, ja idd dat helpt, maar die ene keer dat ik het probeerde kreeg ik vreselijke angsten. Dus dat durf ik niet meer.
Plus het punt is dat ik iets wil waarmee ik nadien ook kan gaan werken. vandaar is het zo moeilijk. Paracetamol en de aspirinefamilie helpt voor geen moer, spierontspanners wel maar dan loop ik zo suf als wat.
Dus iets waarbij ik helder blijf in mijn hoofd en dat de pijn vermindert. Want op dit moment is het heel heftig en rusten helpt niet (je moet juist bewegen met fybro maar dat doet dus pijn)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De meeste pijnstillers werken niet voor FM. Het enige wat helpt is zorgen dat de bloedtoevoer in je spieren toeneemt. Dus dat is bewegen. Probeer te bewegen met je lichaams delen die geen pijn doen.
Thee van wiet help ook. Krijg je minder angst aanvallen van.
Het is een zeer vervelende aandoening. Zit zelf ook in een slechte periode, hopen dat het snel verbeterd. Sterkt

Antwoorden (1)

Naast de gewone pijnstillers als paracetamol, NSAID's (ibuprofen, diclofenac etc.) of bij ernstige pijn opiaten, worden bij fibromyalgie nogal eens middelen tegen zenuwpijn ingezet. Vooral amitriptyline is veel gebruikt bij fibromyalgie. Dat is van oorsprong een antidepressivum, maar is in veel lagere dosering ook effectief bij bepaalde soorten zenuwpijn en bevordert de slaap.

Maar ik zou beginnen met paracetamol. Als dat niet werkt, overleg dan met je (huis)arts over andere mogelijkheden en dan zou je ook kunnen vragen wat hij/zij denkt over amitriptyline in jouw geval, of een soortgelijk middel: er zijn verschillende antidepressiva en anticonvulsiva (middelen tegen epilepsie) die ook goedgekeurd zijn voor de behandeling van zenuwpijn. Maar deze middelen zijn vaak minder geschikt om 'zo nodig' te gebruiken. Als je dus iets zoekt wat je incidenteel gebruikt, enkel wanneer de pijn even te sterk aanwezig is, is paracetamol of een NSAID, of bij ernstige pijn een opiaat, misschien beter. Maar amitriptyline of een soortgelijk middel zou ook een goede optie kunnen zijn, dat kan je huisarts of specialist beter beoordelen voor je.

Daarnaast zijn er natuurlijk allerlei niet-medicamenteuze opties zoals de toediening van warmte (eventueel met zo'n warmtepleister, die dingen zijn niet goedkoop maar wel gemakkelijk in gebruik omdat je ze kunt dragen terwijl je bezig bent), massage, rust, afleiding, ontspanningsoefeningen of TENS. Je zou een TENS-kastje kunnen uitproberen via een fysiotherapeut of pijnpoli. Het werkt niet voor iedereen en ook niet voor elk soort pijn, maar sommige mensen hebben er veel baat bij.