Het lijkt misschien een wat flauw antwoord, maar echt: dat is elke keer weer anders.

Maar 'kneuzing' is nogal een breed begrip: je kunt allerlei weefsels in en rondom je schouder kneuzen en dat ook nog eens op allerlei verschillende manieren. Je kunt je misschien voorstellen dat bijvoorbeeld een kneuzing van de spieren die ontstaat door een val, anders aanvoelt dan een kneuzing van het bot die ontstaat doordat er een zwaar voorwerp op de schouder is gevallen. En dat zijn zomaar wat voorbeelden, want bij een kneuzing kan er van alles aan de hand zijn: kneuzingen kunnen op elke plek in de schouder zitten, verschillende weefsels betreffen, al dan niet samengaan met andere letsels en zeer ernstig of heel licht zijn.

Daar komt dan nog bij dat het belangrijkste symptoom van een kneuzing meestal pijn is, en er zo'n beetje niets is wat subjectiever is dan pijn. Wat de één ervaart als wat druk of een trekkend gevoel is bij de ander zeer pijnlijk, en waar de één een bepaalde ontstekingspijn goed kan verdragen maar spierpijn verschrikkelijk vindt, is voor de ander dezelfde ontsteking niet te harden. En dan is nog niet eens meetbaar of de pijnprikkel, dus datgene wat via pijnzenuwen bij de hersenen aankomt, bij iedereen wel hetzelfde is.

Kortom: elk mens is verschillend, elke schouder is verschillend, elke kneuzing is verschillend en elke pijn is verschillend. Dat maakt het erg moeilijk om een algemeen antwoord te geven op je vraag. Ik zal toch een poging doen: een kneuzing geeft meestal een zeurende pijn, een beurs gevoel maar dan echt van binnen. Over het algemeen zal de pijn toenemen bij bewegen, soms alleen bij bepaalde bewegingen. Bij een kneuzing van een pees of spier kan de pijn wat feller van aard zijn bij bepaalde specifieke bewegingen. Vaak is druk op het gekneusde gebied ook pijnlijk en soms is er ook een kloppend/pulserend gevoel, zeker als er sprake is van zwelling in het pijnlijke gebied.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maryse22, je kunt bij aanhoudende pijn naar de dokter gaan. Naar de spoedeisende hulp zou ik vooral gaan als de pijn maar niet afneemt en je je arm ook niet meer kan gebruiken. De 'krak' kan gewoon een gewricht zijn, zoals mensen ook wel vingers kraken of dat je knie soms kraakt als je door je knieën gaat. Een kneusing is vaak pijnlijk en beperkt je beweging, maar het is niet zo dat je je arm van de pijn echt helemaal niet meer kan gebruiken meestal.
Je kunt overdag gewoon even de dokter bellen en vragen wat je moet doen. Als hij/zij denkt dat het ernstig genoeg is om langs te komen dan geven ze dat wel aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry, ik zie je reactie nu pas. 'Krak', zeker bij een beweging van je schouder die eigenlijk 'te ver' gaat, kan ook een (sub)luxatie zijn, dus een (gedeeltelijke) ontwrichting. Als je een duidelijke bewegingsbeperking hebt die niet alleen maar is vanwege de pijn maar je echt niet verder kunt voorbij een bepaald punt en/of je het idee hebt dat je schouder/arm in een andere stand staat dan anders (vergelijk eens met je andere schouder voor de spiegel, bijvoorbeeld) dan moet je echt een arts zien want dan zou het goed kunnen dat hij inderdaad niet meer helemaal goed in de kom staat. Maar het kan ook iets onschuldige zijn, dat je gewoon wat verrekt hebt of gekneusd. Ben je er de afgelopen dagen nog mee naar een arts geweest?