Welke EHBO maatregelen moeten er worden getroffen als er muggenspray is ingeademd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is niet erg maar als je een uur loopt in te ademen dan kun je mischien wat longklachten krijgen!

Antwoorden (1)

Als je niet homeopathische muggenspray hebt (dus geen citronella achtige) dan is het werkende bestanddeel DEET.
Dit is een giftig bestanddeel dat niet schadelijk is voor de mens omdat het een relatief kleine concentratie heeft en mits de muggenspray op een goede manier gebruikt wordt.
Je hoeft niets te doen. Zorg dat je in de frisse lucht komt en flink schone lucht inademen. Hou in de gaten of je hoofdpijn e.d. krijgt. Als jij je zorgen maakt even de huisarts krijgen.
Let op de gebruiksaanwijzing en volg die dus ook.

Artikel Volkskrant
DEET is voor de mens pas slecht als men zich niet houdt aan de gebruiksvoorschriften op de verpakking, stelt prof. dr. Annelies van Bronswijk, die onderzoek doet naar stoffen die een chemische reactie teweegbrengen of ziektes veroorzaken. Bekende bijwerkingen van DEET zijn volgens haar neurologische klachten, indien het spul te kwistig toegepast wordt in een afgesloten, niet-geventileerde ruimte. Dan kunnen mensen er hoofdpijn van krijgen of er vergeetachtig van worden. Huiduitslag komt alleen voor bij mensen die overgevoelig zijn voor DEET, of zelfs voor het smeermiddel waarmee die stof is aangemaakt..