Kan ik fietsen met een mitella om?

Ik heb mijn arm gebroken en die zit nu in het gips in een mitella, maar kan ik nog gewoon fietsen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Let wel even extra op als je handremmen hebt en je je achterrem niet in kan knijpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe wil je je hand uitsteken ??
Mag dus niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Buiten alle antwoorden, moet je je afvragen of je nog wel verzekerd bent als je met een mitella om fiets. Toegevoegd na 18 minuten:
*Fietst
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hand uitsteken hoeft niet hoor, richtingaanwijzers zijn sinds 2010 ook toegestaan op fietsen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor ieders adviezen! Ik ben nu twee dagen naar school gefietst en het lukte prima! Ik fietste alleen iets langzamer dan normaal.. We hebben mijn zadel lager gezet, zodat ik met mijn hele voet bij de grond kon. Het enige incidentje wat zich voordeed, was dat mijn zware schooltas van de bagagedrager was gevallen, doordat mijn snelbinders iets te los waren.. Maar gelukkig kreeg ik hulp. Toen heb ik mijn tas maar gewoon in mijn krat gedaan.. Dat was wel iets zwaarder. Maar ondanks dat is het gelukt! En oh ja, alleen met het in de tuin zetten van mijn fiets viel hij, maar daar heb ik zelf geen schade aan overgehouden. Bedankt!

Het beste antwoord

Het kán, maar de vraag is of het veilig is. Bij een langdurig probleem of wanneer iemand geboren is met maar één arm, is het vaak goed mogelijk om - eventueel met hulpmiddelen - op een gewone fiets te fietsen met één (bruikbare) arm. Maar die mensen hebben veel oefening gehad, en bovendien heb jij nog een belangrijk nadeel ten opzichte van mensen met bijvoorbeeld maar één arm: jij hebt een gipsarm die je in een reflex bij bijna vallen óf zult willen beschermen waardoor je nog gekker terecht komt, óf toch zult uitsteken om je val te breken wat ook niet bevorderlijk is voor de genezing van de breuk en bovendien vanwege de mitella je nek zou kunnen bezeren. Je kunt er in elk geval vanuit gaan dat áls je valt, je lelijker terecht zult komen dan normaal.

Het probleem is hier dat je het niet gewend bent, en dat je daardoor gemakkelijker je evenwicht zult verliezen. En áls je je evenwicht verliest of dreigt te verliezen, kun jij dat op dit moment slechter opvangen. Daarbij zul je geneigd zijn om de spieren in je gebroken arm onbewust aan te spannen tijdens het fietsen als het lastig wordt met sturen bijvoorbeeld. Dat kan pijn doen en daardoor zou je weer anders kunnen reageren dan je wilt.

Probeer het gewoon eens uit, zou ik zeggen. Sommige mensen hebben een soort natuurlijk talent voor dit soort dingen en zullen zonder problemen wegrijden. Je moet alleen niet vergeten dat je door deel te nemen aan het verkeer verantwoordelijk bent voor je eigen veiligheid en die van andere weggebruikers. Waag je in elk geval niet direct in druk verkeer maar probeer het uit op een rustig punt. (En als je iemand kent met een driewieler is dat helemaal ideaal, maar zoveel zie je die niet in ons straatbeeld.) Daarnaast zou ik je aanraden om ook te kijken naar alternatieven voor vervoer de komende tijd. Maar misschien valt het je reuze mee. Uiteindelijk zul je zelf moeten beslissen wat verantwoord is. Behalve dat je je aan de verkeersregels moet houden je sowieso nooit andere mensen in gevaar mag brengen, zijn er wettelijk gezien geen (medische) eisen aan de bestuurder van een fiets.

Toegevoegd na 1 uur:
Moeilijkst is op- en afstappen en je zult vaker moeten afstappen om ergens te wachten tot er geen verkeer aankomt of lopend over te steken omdat je geen richting aan kunt geven. (Ik heb dat een tijd met een voet gedaan, maar dat zou ik écht niet aanraden omdat je al minder evenwicht hebt). Al met al raad ik het niet aan. Maar als er mensen zijn die zeggen dat ze het wel gedaan hebben, geloof ik hen wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel erg bedankt! Ik zal het zeker eerst uitproberen in onze woonwijk. Bedankt voor je advies en antwoord!
SimonV
10 jaar geleden
Een mooi antwoord, maar: "Probeer het gewoon eens uit"?
Gaat het mis en je valt, pech gehad?
Een beetje riskant advies.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou, ik raad het niet aan. Maar als VS het idee heeft prima te kunnen fietsen, zeg ik ook niet dat het onmogelijk is. Ik heb zelf een beperkte armfunctie en heb ook nog wel gefietst toen ik één arm bijna niet meer kon gebruiken. Ik denk dat de meeste mensen gewoon niet moeten willen fietsen als ze een gipsarm hebben, maar zoals ik schreef zijn er wel mensen die dat soort dingen vrij gemakkelijk doen. Misschien hebben zij een goed evenwichtsgevoel, ik weet het niet. Hoe dan ook loop je ook dan nog altijd het risico dat áls het misgaat, het goed misgaat. Dat schreef ik al, en ik raad het daarom niet aan. Maar áls je wilt gaan fietsen en je denkt dat je dit kunt, probeer het dan in elk geval eerst uit op een rustige plaats.

Andere antwoorden (1)

Nee, dat moet je absoluut niet doen. Het probleem is namelijk dat je niet goed kunt remmen, want als je remt moet je je lichaam tegenhouden dat het niet vooruit valt. Dat kan alleen maar met twee handen aan het stuur, als je maar een hand aan het stuur hebt dan duw je die kant van het stuur naar voren waardoor je valt.