Een MRI met inspuiten van een vloeistof wordt gebruikt voor foto's van je ruggenwervels. Als dit zonder vloeistof gebeurd wat is dan het resultaat?

Inspuiten van deze vloeistof is slecht als je al problemen hebt met zwakke nieren.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eventuele afwijkingen zijn minder goed te zien. Het hangt af van de afwijking die gezocht wordt of contrast absoluut noodzakelijk is of vooral gewenst. Soms is een ander soort onderzoek mogelijk of wordt het onderzoek aangepast: bij lichte nierfunctiestoornissen moet je extra drinken de dag voor en na het onderzoek, bij ernstiger problemen kun je worden opgenomen voor een infuus met vocht. Dialysepatiënten worden vaak direct na het onderzoek (extra) gedialyseerd. Als deze vraag over jouzelf of over iemand in je omgeving gaat: overleg altijd vantevoren met de arts. zowel de radioloog als de internist of nefroloog die de nierfunctie in de gaten houdt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een MRI is gebaseerd op magnetisme. Voor zover ik weet komt daar geen bestraling aan te pas en het gebruik van contrastvloeistof vind ik ook merkwaardig.
Hebben we het wel over MRI, en niet over CT?

Antwoorden (1)

In de radiologie is het nodig dat er contrast is te zien op de foto. Men wil immers de organen en hun structuren kunnen onderscheiden om zo een oordeel over de conditie van het orgaan te kunnen uitspreken. Wanneer er in de radiologie over contrast wordt gesproken, bedoelen we daarmee verschillen in zwarting op de foto. Dit zwartingsverschil ontstaat doordat röntgenstraling in verschillende mate wordt geabsorbeerd door het lichaam. Delen van het lichaam die veel röntgenstraling doorlaten, zullen zwarter op de foto worden afgebeeld dan delen die weinig straling doorlaten. Sommige weefsels echter, laten röntgenstraling ongeveer in gelijke mate door. Om deze weefsels dan toch nog duidelijk van elkaar te kunnen onderscheiden, maakt men gebruik van kunstmatig toegepaste contrastmiddelen. Deze contrastmiddelen kunnen ingedeeld worden in negatieve en positieve contrastmiddelen. Negatieve contrastmiddelen absorberen weinig röntgenstraling. Denkt u hierbij aan gassen zoals lucht of koolstofdioxide. Positieve contrastmiddelen absorberen röntgenstraling juist heel sterk. Bariumsuspensies en jodiumhoudende contrastmiddelen vallen onder deze groep.

Zonder deze contrastvloeistof zijn de afbeeldingen en daarmee de eventuele afwijkingen minder duidelijk te zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Zie de reactie van Gesp.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik krijg meerdere MRI's per jaar en altijd wordt er contrastvloeistof ingespoten.