Kan ik een darmspoeling krijgen?

Ik heb nu al bijna 3 weken geen ontlasting meer gehad toen ik jonger was had ik dit ook wel eens gehad maar ik krijg er nu steeds meer last van , laxeermiddelen werken niet en ik ben doodsbang voor klysma's , is er een andere manier om zo snel mogelijk van de verstopping af te komen? En kan ik gewoon een darmspoeling aanvragen bij mijn huisarts of doen die zoiets niet onder deze omstandigheden? En zo ja doet een darmspoeling veel pijn en hoe gaat het precies ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (3)

In Nederland worden darmspoelingen (colonhydrotherapie, CHT) door minstens 100 alternatieve behandelaars aangeboden. Een darmspoeling zou ontgiftend werken en een verbazingwekkend aantal ziekten zou ermee kunnen worden behandeld. Elk bewijs hiervoor ontbreekt.

Bij een darmspoeling wordt er via een canule (een pijpje) in de anus water in de dikke darm ingebracht met als doel de daar aanwezige ontlasting naar buiten te spoelen. Deze behandeling, veelal een hoogopgaand klysma genoemd, wordt in ziekenhuizen en verzorgingshuizen onder andere toegepast bij patiënten met ernstige obstipatie of bijvoorbeeld bij mensen met een dwarslaesie of andere ruggenmergbeschadiging, die als gevolg van deze beschadiging hun ontlasting niet op een normale manier kwijt kunnen raken.
Darmspoelingen worden wel toegepast als voorbereiding op een onderzoek van de dikke darm al wordt dit tegenwoordig niet vaak meer gedaan. De toediening van een laxeermiddel volstaat tegenwoordig. Het gaat dan meestal om een stof die niet wordt opgenomen en die vocht vasthoudt.

Darmspoelingen worden echter ook aangeboden in het kader van ontgiftingsbehandelingen. Het zou een fantastische manier zijn om afvalstoffen kwijt te raken.

Wat gebeurt er tijdens darmspoeling?

In het ziekenhuis wordt een dun slangetje via de anus ingebracht. Door dit slangetje kan men een klysma naar binnen laten lopen. De ontlasting wordt hierdoor zacht en kan makkelijker naar buiten.

In detoxificatieklinieken die 'colonhydrotherapie' (ook wel gespeld colon hydrotherapie of colon-hydrotherapie of colon hydro-therapie) aanbieden gaat het wat spectaculairder. De patiënt wordt via een canule in de anus aangesloten op een irrigatiesysteem, met een pomp met glazen buizen. Er wordt door de behandelaar actief tot wel 20 liter water naar binnen en naar buiten gepompt. De keutels en flarden ontlasting komen spectaculair voorbij drijven in de glazen buizen. Onder veel ohhh- en ahhh-geroep van de patiënt constateert de behandelaar dat er toch wel erg veel vuil in de darmen zit en raadt de patiënt aan regelmatig terug te komen.

Dit lijkt mij vervelender dan een klysma, welke glad zijn en daardoor makkelijk thuis in te brengen zijn. Ik verwacht ook dat je arts je voor zal stellen eerst een clysma te proberen, voordat de dure spoeling wordt ingezet. Overleg het eens met je arts, maar ik geef je weinig kans dat je hiervoor in aanmerking komt.

Vocht en vezels en bewegen zijn belangrijk, vraag je arts om tips.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Margrieta,

Als je al 3 weken geen ontlasting hebt gehad, moet je zo snel mogelijk bij je huisarts langs gaan, omdat er echt een gevaarlijke situatie ontstaat.
De (huis)arts kan dan ook nagaan of er geen contra indicaties zijn, waardoor het beter is om geen darmspoelingen te ondergaan.
Bij afwezigheid van contra indicaties kan een darmspoeling jou zeer zeker veel goed doen. Bedenk dat er in de darm namelijk ook veel emoties opgeslagen kunnen worden. Ben jij misschien iemand die moeilijk los laat, die graag de controle over zaken houd? Een colon hydrotherapie behandeling kan helpen om zowel fysiek als emotioneel veel ballast los te laten. Hierna kan je weer meer contact maken met het “buikgevoel”.
Een darmspoeling mag, mits goed uitgevoerd, absoluut geen pijn veroorzaken. Door de meeste mensen worden de darmspoelingen juist als zeer ontspannen en prettig ervaren.
Ik wens je veel succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Je begon zo goed, met de potentieel gevaarlijke situatie en de contra-indicaties. Helaas ging je daarna verder met "emoties" die "opgeslagen" zouden worden. Dat is prietpraat. Emoties hebben invloed op het lichaam, dat zeker, maar je kunt niet zeggen dat ze worden "opgeslagen". Ga maar na: je kunt echt niet jouw emoties uit jouw darmen spoelen, en ze dan inbrengen in de darmen van een vriendin, en dan denken dat jouw vriendin nu jouw emoties zou hebben. De onzin van de colonhydrotherapie is gelukkig al goed uitgelegd door crea, elders op deze pagina. Enkel aan de naam kun je al zien dat het hier meer gaat om marketing door slinks in te spelen op onderbuikgevoelens, dan om de realiteit. Pure kwakzalverij dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eens met Cryo. Wat je bereikt met een darmspoeling is het (sneller) ledigen van je darmen. Heel zinvol als je incontinent bent voor ontlasting (regelmatig spoelen kan er dan voor zorgen dat je tussendoor geen ontlasting verliest) of ernstige obstipatie. Verder heeft het geen functie. Je kunt je uiteraard wel beter voelen na zo'n behandeling als je ervoor erg verstopt zat of vanwege het placebo-effect. Maar wat ik niet begrijp, is die laatste opmerking. Dat is iets wat je op sites van colonhydrotherapeuten (of hoe de mensen die dit uitvoeren zichzelf ook maar noemen) ook tegenkomt: dat het prettig en ontspannend zou zijn. Zoals ik in mijn antwoord ook aangeef, spoel ik mijn darmen ongeveer elke twee dagen vanwege een medisch probleem. Ik vind er absoluut niets prettigs aan. Het is vermoeiend en niet zelden word ik er ook echt beroerd van. Soms maar even (misselijk, krampen) maar met enige regelmaat krijg ik op het toilet een vasovagale reactie waarbij ik dus bijna flauwval. Dus: enorm zweten (ik moet echt gedoucht worden en andere kleding aan daarna, want alles drijft), zwart voor de ogen, algeheel krachtsverlies, oorsuizen.. gewoon enorm beroerd. Wisselt in ernst, soms ben ik even heel beroerd maar trekt het weg voordat het echt doorzet. Nu begrijp ik dat het voor iedereen anders is en ook veel mensen die (bijna) dagelijks thuis spoelen zullen er weinig klachten door ervaren, maar ik begrijp echt niet hoe het kan dat mensen zoiets als 'prettig' zouden ervaren. Bij zo'n therapeut wordt er toch óók een grote hoeveelheid water ingebracht in de darm? Bij 'gewoon' darmspoelen moet je altijd voorzichtig beginnen, bijvoorbeeld met hooguit een halve liter water en dan afwachten hoe je lichaam reageert. De eerste keer of keren zal er altijd een gespecialiseerd verpleegkunde bij zijn. Zodra je lijf eraan went, kun je de hoeveelheid water wat opvoeren (ik gebruik één tot anderhalve liter). Het inbrengen van een grote hoeveelheid water in de darm is nu eenmaal een onnatuurlijk iets, je darmen moeten daaraan wennen. Daarbij probeer je juist door het prikkelen van de darm die ledigingsreflex op gang te brengen, dus echt fijn zal het nooit zijn. Hoe kan het dan dat mensen bij zo'n therapeut het als 'prettig' ervaren? Wordt er dan toch veel minder water in één keer gebruikt? Dat kan, maar dan kom je dus nooit zo hoog als geclaimd wordt door die mensen. Weet jij dat misschien, Sjamoni?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dag Lies,
Jeetje wat heb jij veel ervaring met de spoelingen (klysma’s) zeg. Ik begrijp wat je zegt. Bij een darmspoeling is het heel erg belangrijk om de ontspanning te bewaren. Dit heeft te maken met het sympathische en het parasympatische zenuwstelsel.
Het sympathische zenuwstelsel is actief in vecht- en vluchtsituaties. Het parasympatische in rust en ontspanning. Bovendien is het parasympatisch zenuwstelsel belangrijk bij de spijsvertering. Eén van de twee is actief. Dit betekent dat als het sympathisch zenuwstelsel wordt gestimuleerd het parasympatisch automatisch wordt stilgelegd. Dit is ook de reden dat er altijd wordt geadviseerd om niet direct na een maaltijd te gaan sporten en actief te gaan zijn. Dan wordt namelijk de stofwisseling/spijsvertering als het ware stilgelegd.
Als tijdens een darmspoeling er te veel water in één keer naar binnen gaat en het water zich niet direct goed kan verdelen, dan kan er een situatie ontstaan waarbij de darm als het ware iets wordt opgerekt. Meestal zal het sympathisch zenuwstelsel sterk reageren. Het lichaam komt als het ware in een stress situatie en wil vechten of vluchten. In dit geval zal de darm gaan verkrampen en zo snel mogelijk trachten het water weer naar buiten te werken. Het hele lichaam reageert hier mogelijk op met verschijnselen die passen bij een overprikkeling van het sympathisch zenuwstelsel. Ik heb zelfs wel eens gehoord van mensen die misselijk werden, moesten overgeven, heftig gingen transpireren, ontlasting kwijt raakten en moesten urineren tegelijkertijd tijdens een darmspoeling. Dit was wel een darmspoeling met het zogenaamde open systeem. Dit is een vorm van darmspoeling, waarbij de druk van het water niet te regelen valt en onder vrij hoge druk de darm in gaat.
De meeste therapeuten in Nederland werken met het gesloten systeem. Wordt vervolgd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het grote voordeel van dit systeem is dat het water onder een zeer lage en gecontroleerde druk de darm in kan worden gebracht. De druk wordt door de therapeut gecontroleerd op een heel gevoelige meter. Bovendien zijn er steeds meer therapeuten die werken met een speciale manier van vullen, waarbij er steeds een klein beetje water naar binnen wordt gebracht en dan een pauze van een aantal ademhalingen wordt ingelast, voor er weer wat water naar binnen gaat.
Als er op deze manier gewerkt wordt, worden de spoelingen dan ook vaak als heel ontspannen ervaren.
Zoals je zelf al zegt, is niemand gelijk natuurlijk. Voor de meeste mensen is dit een prettige manier van het ondergaan van de behandeling. Voor mensen met een zogenaamde spastische darm zal de hoeveelheid water die naar binnen gaat per keer nog meer verminderd moeten worden.
Verder heeft een colon hydrotherapie behandeling als voordeel dat er ook een mogelijkheid is om het water weer te laten gaan zonder dat de canule verwijderd hoeft te worden. Zo kunnen ook luchtbellen tussendoor de darm verlaten, waardoor de ontspanning makkelijker behouden blijft. Het water verlaat dan meestal niet direct de darm en heeft dus ook wat langer de tijd om in te weken en opgenomen te worden.
Cryofiel
10 jaar geleden
Sjamoni, je kunt een zinloze (want: niet werkzame) methode natuurlijk een beetje verzachten. Dat maakt de methode echter niet ineens zinvol of werkzaam. Het blijft een zinloze (want: niet werkzame) methode.
Ik begrijp niet zo goed waarom een klysma je eng lijkt en een darmspoeling niet? Een darmspoeling gaat nog een stap verder. Bij ernstige obstipatie zal vaak een combinatie worden gebruikt van medicatie 'van bovenaf' en klysma's of spoeling. Als gekozen wordt voor een klysma zal indien mogelijk eerst een mini-klysma worden gekozen. Dit zijn kleine knijpflacons met een inhoud van 5 milliliter. Vervolgens heb je een 'gewoon' (fosfaat) klysma met een inhoud van ongeveer 120 milliliter. Dit kan eventueel als hoogopgaand klysma worden gegeven waarbij een extra canule op de flacon wordt gezet zodat de vloeistof hoger ingebracht kan worden. Bij een darmspoeling wordt water gebruikt, al dan niet vermengd met een laxeermiddel, waarbij de inhoud afhankelijk van de situatie een paar honderd milliliter is of meer dan een liter. Omdat de vloeistof zich een weg zoekt in de darm, komt het dus verder/hoger naarmate je meer vloeistof inbrengt.

Let wel: ik ga er gezien je vraagstelling vanuit dat je het hier hebt over de darmspoeling als medische handeling, niet de alternatieve behandeling die door alternatieve therapeuten wordt toegepast (colonhydrotherapie). De waarde van zo'n behandeling is al twijfelachtig, maar juist in een situatie als de jouwe is goede medische begeleiding (arts of gespecialiseerd verpleegkundige) nodig.

Een hoogopgaand klysma wordt soms onterecht 'darmspoeling' genoemd, maar is absoluut niet hetzelfde. Ik spoel zelf ongeveer om de dag omdat mijn darmen niet goed functioneren en weet heel goed het verschil. Hoe het precies gaat, hangt af van de hoeveelheid vloeistof en het gebruikte materiaal. Er zijn speciale pompen voor, maar die zijn niet noodzakelijk. Simpel gezegd zal er een canule of conus in de anus gebracht worden en wordt daar een vloeistof door in de darm gebracht. Hierdoor krijg je een soort overvulling van de darm die de ledigingsreflex oproept, en tegelijkertijd wordt de ontlasting zachter omdat het zich vermengt met water. Normaal gesproken niet pijnlijk, maar kan krampen geven en dat verwacht ik bij zulke volle darmen eigenlijk ook. Daarnaast kun je last krijgen van misselijkheid en 'naar' worden, daarom zal zeker bij een eerste spoeling iemand goed in de gaten worden gehouden. Door het water niet te snel in te laten lopen en te zorgen dat het niet te koud is, wordt dit beperkt.

Hoe dan ook moet een arts beoordelen wat de beste behandeling is. Drie weken is veel te lang, neem dus snel contact op met je huisarts!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Uitstekend antwoord, dikke plus! Enneh, fijn dat je weer op GV bent!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank, Cryo. Enneh, of ik 'er weer ben' weet ik eigenlijk niet. Ik kwam bij toeval via google langs, en kon het niet laten even wat andere vragen te lezen..
Cryofiel
10 jaar geleden
Laat ik het zo zeggen: ik weet dat er meerdere mensen zijn die jouw bijdragen uitermate op prijs stellen!