Clusterhoofdpijn heeft vaak grote gevolgen. Je lichaam raakt overbelast en je weerstand gaat achteruit. De pijn geeft stress en angst voor een volgende aanval. Je voelt je misschien onzeker en schuldig tegenover je gezin, collega's en vrienden. Een depressie kan het gevolg zijn.

Clusterhoofdpijn heeft ook invloed op je werk. Clusterpatiënten zijn vaak afwezig en doen hun werk tijdens een clusterperiode minder goed. Collega's kunnen dat raar vinden en geïrriteerd raken.

Het helpt om de volgende dingen te vermijden, omdat die een aanval kunnen uitlokken:
- alcohol;
- middagdutjes;
- medicijnen die de bloedvaten verwijden;
- grote hoogtes (bergen of vliegtuig).

Dus je kunt beter geen bergwandeling meer maken of op wintersportvakantie gaan. En geen alcoholische dranken meer nuttigen. Je moet meer je rust nemen, en accepteren dat het niet altijd kan zoals jij het wilt.
Amadea