Welke behandeling(en) zijn goed voor een nekhernia?

Fysio, manuele, cesar, shiatsu, accupunctuur of de minder bekende cup therapie...

bamibal
10 jaar geleden
Wil je weten welke behandeling aantoonbaar werkt?
SnakeEye
10 jaar geleden
Ja, dus bij welke behandeling je het meest geholpen wordt.

Antwoorden (2)

Een nekhernia is absoluut geen spierprobleem zoals hierboven wordt gesteld.
Allereerst, wie heeft de diagnose gesteld en hoe? Nekhernia,s worden wel vaker gediagnosticeerd zonder dat de aanwezigheid ervan is aangetoond. Er zijn ook aandoeningen die hernia achtige verschijnselen geven, zonder dat van een hernia sprake is. Een (nek) hernia is een uitstulping van de kern van een tussenwervelschijf doordat het rond de kern van die schijf gelegen bindweefsel verzwakt of zelfs scheurt.
Allereerst moet ik je dan vertellen wat een tussenwervelschijf is. Dat is een kraakbeenachtige schijf die tussen de wervels in zit. Die schijven bestaan uit een kern met daarin simpel gezegd een balletje van gelatine met daaromheen een stevig vlies. Daar weer omheen zit een mantel van stevig bindweefsel. Het geheel zorgt voor beweging en schokdemping. Die kern kan soms dwars door de bindweefsellaag heen naar buiten floepen. Er ontstaat dan een scheurtje in die mantel (hernia=scheur) .Aangezien, met name in de nek er weinig ruimte is voor uitstulpingen, zal die uitstulping gemakkelijk op een zenuw kunnen gaan drukken die ook uit de wervels vandaan komen. Dat veroorzaak uitstralende pijn, krachtsverlies, en doofheid in het gevied tussen de schouder en de vingers. Afhankelijk van waar die verschijnselen zich voordoen, is duidelijk welke van de wervels de hernia heeft. Problemen in de duim en wijsvinger betekenen bijvoorbeeld dat je het probleem nabij de 6e nekwervel moet zoeken. Nu het antwoord op je vraag. Bij hernia,s geldt naar de huidige stand van wetenschap en praktijk: Neem de tijd. Beweeg wel, maar belast niet te zwaar. Vaak gaan de problemen vanzelf over. Van belang is hoe zuiver de diagnose is. Behalve bij een neuroloog, kan ook een manueel therapeut de waarschijnlijkheid van een nekhernia redelijk betrouwbaar vaststellen. Bin twijfel kan aanvullende beeldvormende diagnostiek, zoals een MRI zinvol zijn. Bij een echte hernia is voorzichtigheid, ook door de manueeltherapeut het allerbelangrijkste. Manipuleren (kraken) is dan geen optie. Een goede manueeltherapeut weet dat. Bij chronische klachten van een lang bestaande nekhernia is ook oefentherapie een optie. (cesar of Mensendieck) of fysiotherapie.

Toegevoegd na 9 uur:
Het andere antwoord waarnaar ik verwijs, waarin werd gezegd dat het een spierprobleem is, is door de schrijver verwijderd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist!
Persoonlijk zou ik voor een haptonoom kiezen. Vanwege mijn eigen nekproblemen ben uiteindelijk hier terechtgekomen (al het andere had ik al geprobeerd, incl ziekenhuisrevalidatie). Dit is een soort combinatie van fysio, manueel en het werken met drukpunten.
Er wordt niet gekraakt/ gemanipuleerd, maar er wordt voor gezorgd dat het lichaam zelf corrigeert.

Veel succes!