Dat is niet te zeggen, wat het beste is.
Dat hangt er van af hoe ernstig het is, hoe lang je er al last van hebt
en hoeveel pijn.

Een hallux valgus betekent dat de grote teen (de hallux) niet meer recht staat, maar schuin naar buiten, in de richting van de tweede teen. Bij ernstige vormen staat de nagel van de grote teen naar binnen gedraaid.

De knobbel op je voet is dus niet de hallux valgus, maar een gevolg daarvan:
Bunion: Doordat het eerste middenvoetsbeentje naar binnen gaat staan (richting de andere voet), ontstaat aan de binnenkant van de voet een pijnlijke bult: de bunion. De zwelling kan erger worden door (steriele) ontsteking van de slijmbeurs die op de plaats van de bult tussen de huid en het bot zit, en door eeltvorming.

Een hallux valgus kan op twee manieren behandeld worden in grote lijnen: niet-operatief en operatief. De niet-operatieve behandeling richt zich op de schoen: een extra brede of aangepaste schoen.
Daarvoor ga je naar een podotherapeut, podoloog.

Operaties zijn er ook in verschillende vormen.
Daarvoor ga je naar een voetchirurg in het ziekenhuis.
Kun je hier alvast lezen wat de verschillen zijn:
http://voetenenkelklacht.nl/voetklachten/hallux-valgus/behandelmogelijkheden/operatief