Zijn er oefeningen die je met een gebroken pols kunt doen?

Hallo,

ik heb een gebroken pols en kan vrij weinig doen momenteel. Ik ben bang dat ik over een aantal weken (als het gips er af gaat) een enorme dunne en bovendien slappe arm heb.
Zijn er geen oefeningen die ik (nu nog in gips) kan doen om mijn arm met gebroken pols stevig/sterk te houden?

Gr. Ludo

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Nee, je moet rust houde, je pols moet genezen.
Als je nu oefeningen gaat doen, heb je kans dat je botten scheef aan elkaar gaan groeien (als het een volledige breuk is).
Het zit juist zo vastgezet zodat je het niet beweegt, en het optimaal kan genezen.

Ja, je zult een iets dunnere pols en arm hebben als het gips er af is, en ja, de kracht zal iets minder zijn, maar dat kun je weer opbouwen.
Zjn speciale schema's voor, vraag eventueel naar een verwijzing voor een fysio, maar begin er pas mee NADAT je gips er af is, niet tijdens.
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het beste advies +.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ritsuka, das juist, rust houden. Plus + . Toen bij mij het gips eraf was, raadde de chirurg aan om afwisselend onder water (lauw water) en boven water wollen sokken uit te wringen.Met de onderkant van de vingers naar je toe. Driekeer per dag vijf á zes maal. Niks forceren.

Andere antwoorden (1)

In het gips kan je weinig uitrichten en dat is ook de bedoeling van gips. Als je uit het gips komt zal je pols stijf zijn en misschien wat pijnlijk. Normaal is dat de spieren dunner zijn doordat ze een tijd niks hebben kunnen doen. Ga daarna rustig en weinig belast ' normaal' doen. Vanzelf komt dan de kracht en de beweeglijkheid weer terug.
Ga in elk geval niet overdrijven. Dat kan een arthritis (gewrichtsontsteking) en/of allerlei peesirritaties tot gevolg hebben. Dan ben je verder van huis. Rustig oefenen eventueel in een teiltje warm (maar niet te heet!) water kan eventueel ook. Ga niet klussen, zoals zwaar schroeven of timmeren etc. Het verdere verloop hangt verder af van je leeftijd en de plaats en de soort van de breuk.