Kan een chronische ontsteking aan een pees of ligament soms wel jaren duren eer dat het geneest?

Zo ja, hoe komt dat?

Ik bedoel, hoe kan zo'n ontsteking zo lang aanhouden terwijl spierpijn of schade aan de spiervezels veel sneller herstellen...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Ja, dat kan wel, maar dat is dan toch meestal een gevolg van een verwaarloosde beginnende ontsteking. Het zijn microscopische scheurtjes in de pees.
Meestal is een peesontsteking een gevolg van overbelasting, of een blessure bij sporten.
Als die goed behandeld wordt, met ontstekingsremmers en een goede combinatie van rust en beweging door fysiotherapie, gaat het wel over.

Een peesontsteking die is ontstaan na een langere periode van overbelasting kan chronisch worden. Elke keer dat de pees word overbelast, irriteert deze iets. Deze klachten ontstaan vaak geleidelijk aan en worden alsmaar erger. Dit is de meer chronische variant.
Dan is het nooit echt goed hersteld. Dan zijn er perioden waar je er minder last van hebt, maar bij bepaalde bewegingen gaat het ineens opspelen.
En hierbij speelt leeftijd een rol: het natuurlijke proces van veroudering speelt een belangrijke rol bij het ontstaan van deze vorm van ontsteking. Het komt frequenter voor bij volwassenen van 30 jaar en ouder.

Spieren hebben een veel beter zelf-herstellend vermogen dan pezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hey, alvast een + voor het antwoord, ik heb nog een vraagje hierover... Er wordt vaak aangeraden aan mensen met een zwakke rug om een korset op te bouwen (rug- en buikspieren kweken) zodat de spieren de omliggende weefsels en botten opvangt, maar hoe zit dat met pezen en ligamenten? Ik bedoel, stel als je kampt met een chronische ontsteking in je pezen of ligamenten en tevens heb je zwakke rug- en buikspieren, zal die ontsteking (voornamelijk de pijn) verminderen wanneer je rug- en buikspieren verstevigd/opbouwt of is dat niet van toepassing bij ligament- en peesontstekingen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hangt dan weer af van om welke pezen het gaat.
Natuurlijk kun je met een sterke rug- en buikspieren meer opvangen,
je kunt je houding beter corrigeren, je kunt met behulp van fysiotherapie leren hoe je de pijn het beste kan opvangen. Maar dat geldt niet voor de pezen en ligamenten in je knie, bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hé momo, ik heb het vooral over tendinitis in de rug...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.reumafonds.nl/informatie-voor-doelgroepen/patienten/vormen-van-reuma/tendinitis Kijk ook bij "bewegen".

Andere antwoorden (1)

Je zegt zelf chronisch, wat langdurig betekend.
Dit kan jaren zijn maar ook levenslang of vanaf 6 maanden
Een hersteld weefsel wil niet zeggen dat het genezen is. bv een bot kan bv gebroken zijn en terug aaneen gegroeid, maar in een scheve stand waardoor er gewrichten verkeerd belast worden, daardoor beschadigen en zo een ontsteking ontstaat, die zolang blijft duren totdat het bot terug in de normale positie staat. EEn rug kan scheef gegroeid zijn met het zelfde resultaat. Een kwetsuur is zo ernstig dat ze nooit kan genezen door constante belasting, denk maar aan een knie.
Ik heb in mijn pols een pees waar een stukje verkalkt is. Dat schuurt constant tegen de schacht waar deze pees inzit, met een constante ontsteking tot gevolg.
Kraakbeen dat beschadigt is of afgesleten, met een langdurige (levenslang)ontstekink tot gevolg.
Bij een genezing kan er litteken weefsel ontstaan zijn wat ontstekingen kan veroorzaken.
Een mooi voorbeeld is een meisje die een chronische ontsteking had van de keel en dit al verschillende jaren. Niemand wist de oorzaak niet en kon ze ook niet vinden. Bij een onderzoek grijpt de dokter naar een pincet en haalt uit de keel van het meisje een dennennaald die er jaren ter voren was in terecht gekomen en zich had vastgezet.
Einde van het probleem
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hey, alvast een + voor het antwoord, ik heb nog een vraagje hierover... Er wordt vaak aangeraden aan mensen met een zwakke rug om een korset op te bouwen (rug- en buikspieren kweken) zodat de spieren de omliggende weefsels en botten opvangt, maar hoe zit dat met pezen en ligamenten? Ik bedoel, stel als je kampt met een chronische ontsteking in je pezen of ligamenten en tevens heb je zwakke rug- en buikspieren, zal die ontsteking (voornamelijk de pijn) verminderen wanneer je rug- en buikspieren verstevigd/opbouwt of is dat niet van toepassing bij ligament- en peesontstekingen?