Wat kan de oorzaak zijn van druk op onderrug?

Wat kan de oorzaak zijn van een drukkend gevoel in de onderrug?
Voelt alsof er iemand opstaat Af en toe is het licht pijnlijk.
Bij het lopen 'zwiepen' de benen soms opzij, gaat dus ook moeizamer.Met zitten minder last.
Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.6K

Antwoorden (2)

Aspecifieke lage rugklachten
Deze vorm komt het meest voor. Aspecifieke lage rugpijn wil zeggen dat er geen onderliggende aandoening als oorzaak kan worden aangewezen. In sommige gevallen kan een er sprake zijn van een verrekking van een bindweefselband of spier. In andere gevallen kan er een klein probleem zijn met een schijf tussen twee ruggenwervels, of met één van de smalle gewrichten tussen twee wervels (zgn. facetgewrichtjes). Deze oorzaken zijn echter onmogelijk door onderzoek vast te stellen, en een arts of therapeut is dus vaak niet in staat vast te stellen waar de pijn vandaan komt of wat precies de oorzaak ervan is.

Soms kan pijn plotseling opkomen nadat je iets zwaars hebt getild of na een onhandige draaibeweging. Ook kan je simpelweg wakker worden met pijn in je onderrug.

Aspecifiek wil niet zeggen dat de pijn licht van aard is – de pijn kan variëren van licht tot zeer heftig. In de meeste gevallen bevindt de pijn zich op één plaats in je onderrug, maar soms breidt deze zich ook uit naar je billen en dijbenen. De pijn is vaak minder als je plat gaat liggen en wordt vaak erger als je je rug beweegt, hoest of niest. Aspecifieke rugpijn is dus ‘mechanisch’ van aard, aangezien de heftigheid ervan varieert met je houding en activiteit. In de meeste gevallen wordt de pijn snel minder, meestal binnen een week of zo. In ongeveer 3 van de 4 gevallen is de pijn helemaal verdwenen of in ieder van veel minder erg binnen 4 weken. Soms duurt het langer, tot wel zes weken. Het komt nogal eens voor dat pijnaanvallen van tijd tot tijd terugkomen (‘spit’). Ook kan je na een pijnaanval nog een periode op en af lichtere pijnklachten hebben. In een klein aantal gevallen blijft de pijn enige maanden of langer (chronische rugpijn) aanhouden, maar in ongeveer 90% van de gevallen gaat de pijn ‘spontaan’ weer over.

Ischialgie (zenuw(wortel)pijn)
Dit betekent dat de zenuw die uit de ruggenwervel komt geïrriteerd is of onder druk staat. De zenuw zit ‘bekneld’. Je voelt pijn overal waar de zenuw doorloopt, bijvoorbeeld in je bil, been, kuit of voet, en deze pijn is vaak erger dan de pijn in je rug. We noemen dit ischialgie, waarbij de hoofdzenuw van het been, de nervus ischiadicus, geïrriteerd is of onder druk staat.

Zenuwpijn kan variëren van licht tot zeer erg...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Langdurig een verkeerde houding aannemen, veroorzaakt vaak rugklachten.