heb ik recht op een uitkering bij langsdurig rugpijn?

concreet: geen enkele arts of specilist weet wat ik heb, wat ze kunnen doen.
Ik werk nog steeds 40 uur per week omdat ik altijd pijn heb. ik merk dat ik het steeds minder trek en eigenlijk maar 20 uur per week kan werken.
is er een regeling dat ik 20 uur werk en de andere 20 uur gecompenseerd krijg? wat zijn de mogelijkheden of welke weg moet ik bewandelen?

In een notendop wat ik tot nu toe heb gedaan vanaf november 2012 tot heden

tussen de 40 en 50 X naar de fysio
4 keer manuele therapie
9 keer naar de huisarts
2x ortho manuele arts ( William vd luijtgaarden )
2x osteopathie
2x accupunctuur
13 X ziekenhuis waaronder:
-röntgen foto’s ( 2x in mei en in november )
-MRI Scan
-1x Orthopeed
- 2x neuroloog
- 2x reumatoloog
- 5x bloedprikken en 1 x urine
- 3x pijn poli ziekenhuis ( 1e 3 injecties in spieren, 2e keer 7 injecties in spieren en de laatste x een epidurale injectie in mijn ruggenmerg )
Ik heb 24 uur per dag pijn variërend ( op een schaal van 0 tot 10 ) altijd tussen een 6 en een 10
Ik gebruik de laatste 3 maanden zware morfine
10mg morfine
30mg oxycontin
5mg vloeibaar ( oramorph )
Ik gebruik ongeveer 60 mg morfine per dag

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13.8K

Antwoorden (3)

Ga eens langs bij je bedrijfsarts of arboarts, deze kan beoordelen of je dit werk echt niet voltijd kan uitvoeren, of eventueel aanpassingen op de werkvloer jou kunnen helpen dit wel te kunnen, dan kan hij eventueel ook bepalen dat je je voor 20 uur ziek kan melden, doe je dit, als je dan 2 jaar, 20 uur ziek bent, dan kun je een WIA uitkering aanvragen voor die 20 uur dat je ziek bent, je bedrijfsarts kan dit ook eerder aanvragen. Het UWV bepaald uiteindelijk of je afgekeurd wordt.
Als je dit op jongere leeftijd dan 17 jaar hebt gekregen, dan val je waarschijnlijk onder de Wajong, hierbij krijg je 75% van het minimumloon.
In beide gevallen ben je verplicht mee te werken om geschikt werk te vinden, vanaf 2015 is de Wajong er alleen nog maar voor arbeidsongeschikten die geheel arbeidsongeschikt zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die periode van twee jaar schijnt tegenwoordig te zijn beperkt tot één jaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor zover ik weet is het voor de WIA nog steeds 2 jaar, al wordt er steeds meer gebruik gemaakt van het vervroegd aanvragen. Vervroegd aanvragen heeft voor beide partijen voordelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Kruidenvrouwtje: het is andersom. Tot een paar jaar geleden was het een jaar, tegenwoordig twee.
Eerst heel letterlijk op de vraag: Neen. Pijn op zich geeft geen recht op een uitkering. Wél is het zo dat wanneer pijn samengaat met beperkingen die ervoor zorgen dat iemand geen werkzaamheden kan uitvoeren, er recht kan zijn op een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Maar soms kan pijn effectief onderdrukt worden, en soms kan iemand ondanks de pijn gewoon prima zijn werk doen. Pijn maakt niet per definitie ongeschikt.

Wanneer je het werken niet meer vol kunt houden, moet je je (eventueel gedeeltelijk) ziek melden. De bedrijfsarts kan dan eerst meekijken naar behandelmogelijkheden: ik 'mis' in je verhaal bijvoorbeeld een pijnrevalidatietraject. Dat zijn bij uitstek behandelingen waar je leert om je functioneren te optimaliseren 'ondanks de pijn'. Er bestaan ook dergelijke trajecten die specifiek gericht zijn op de werksituatie. Is dat niet voldoende, dan kan er samen met een ergotherapeut gezocht worden naar aanpassingen. Dat kan een aangepaste werkplek of stoel zijn, maar ook aanpassingen in de verdeling van je uren of werkzaamheden.

Lukt het desondanks niet om je huidige werk te blijven doen, dan wordt er gekeken of jij in een andere functie wél kunt functioneren. Ik weet niet wat voor werk je nu doet, maar een functie waarin je zwaar moet tillen is natuurlijk minder geschikt, en een functie waarin je de hele dag achter de PC zit zonder dat je veel van houding kunt wisselen, evenmin. Als het switchen naar ander werk niet mogelijk is bij je huidige werkgever, zal gezocht worden naar mogelijkheden om te reïntegreren bij een andere werkgever ("tweede spoor").

Mochten al die opties stuklopen en het werk echt niet meer lukken, dan komt twee jaar na de ziekmelding de WIA-keuring in zicht. UWV beoordeelt dan of jij en je werkgever genoeg moeite hebben gedaan om (je) te (laten) reïntegreren. Wanneer dit zo is en ook UWV ziet onvoldoende mogelijkheden tot werk, kun je recht hebben op een uitkering. Dat hangt af van wat we noemen je restverdiencapaciteit en is een heel technisch plaatje. Het komt erop neer dat gekeken wordt naar wat je theoretisch met je beperkingen kunt verdienen. Als dat een groot verschil is met wat je eerder verdiende, compenseert de uitkering dat gedeeltelijk.

Maar misschien zijn er wel aanpassingen of andere functies waarmee je genoeg uren kunt volhouden om er financieel niet teveel op achteruit te gaan, dan is die WIA niet nodig. Vraag hoe dan ook je bedrijfsarts om advies: je hoeft niet zelf opnieuw het wiel uit te vinden!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou mij toch ziek melden. Dan ga je een heel traject in en kom je ook bij de arbo arts. Daarna kan je altijd kijken of je een paar uur per dag kan werken. Bijv 6 ipv 8 of halve dagen. Ik ken iemand die ook erge rugpijn heeft en zelfs daarvoor hele dag op bed heeft gelegen. Maar uiteindelijk is ze weer een paar uur per dag gaan werken. Een arbo arts zal je nooit na een tijdje fulltime ziek willen laten zijn maar je weer aan het werk willen zien, en dat wordt dan vaak met aangepaste tijden. Zo blijf je toch in het arbeidsproces. Sterkte!!!