Is een si gewricht probleem chronisch of tijdelijk?

Als je een probleem met je si gewricht hebt gehad, blijft dit dan na behandeling van de fysio een zwak punt (chronisch) of hoef je er verder geen rekening meer mee te houden als het eenmaal gefixed is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat is echt van tevoren niet te voorspellen, dat hangt van zoveel factoren af. In z'n algemeenheid is de kans dat je chronische klachten behoudt groter naarmate je al langer met de klachten loopt. Maar verder hangt het ook af van hoe de omliggende gewrichten functioneren en misschien verkeerd belast worden als gevolg van het SI-probleem, van allerlei omstandigheden zowel in de patiënt gelegen (fysieke conditie, kracht, algemene gezondheid, erfelijke eigenschappen zoals aangeboren hypo- of hypermobiliteit maar ook zaken als gevoeligheid voor stress en beweeggewoontes) als diens omgeving (zoals werk, hobby's, etc.) en natuurlijk van de precieze oorzaak van de klachten en de behandeling ervan. Want "een SI probleem" is natuurlijk ook zo breed als wat, dus kan allerlei dingen betekenen van een overbelasting, ontsteking, artrose tot een ernstige instabiliteit of een aangeboren afwijking aan bijvoorbeeld de vorm van het gewricht of een traumatisch letsel door een val of andere inwerkende kracht.