Is het mogelijk een operatie aftezeggen?

Hoi, ik krijg eind november een operatie. Is het mogelijk om hier van af te zien? Ik heb wat recenties op internet gelezen en deze hebben mij niet heel erg gerust gesteld.

Het gaat om een spectrum correctie (neusschot).

Toegevoegd na 25 seconden:
Zo ja, zijn hier extra kosten aan verbonden?

Toegevoegd na 27 seconden:
Zo ja, zijn hier extra kosten aan verbonden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je een septumcorrectie bedoelt en ja natuurlijk mag je een operatie afzeggen. Het is immers jouw lichaam. Zeg de operatie wel bijtijds af. Dan kan er iemand anders in jouw plaats geopereerd worden.

Het beste antwoord

Natuurlijk kun je afzien van een operatie! Het is jouw lichaam, zonder jouw toestemming mag daar niet aan geklust worden. Tenzij je minderjarig of anderszins wilsonbekwaam bent, maar dan nog heb je rechten - zeker als je zonder die behandeling geen gevaar loopt.

Bel zo snel mogelijk het ziekenhuis en geef aan dat je afziet van de operatie. Maak eventueel een afspraak met je specialist om andere behandelopties te bespreken. Er zitten geen kosten voor jou aan verbonden, in elk geval niet als de operatie vergoed zou worden. Wel is het netjes als jij zo snel mogelijk afzegt, zodat de OK-planning ervoor kan zorgen dat een andere patiënt in jouw plaats ingepland kan worden.

Toegevoegd na 8 uur:
Afhankelijk van hoe ver vantevoren je afzegt, is het trouwens wel mogelijk dat je zorg verzekeraar gewoon de factuur krijgt. Zeker met de huidige DBC's wordt een bedrag gekoppeld aan een gestart behandeltraject, en niet zozeer aan het verloop ervan. Nu gaan er wel af en toe stemmen op dat patiënten die gewoon niet op komen dagen of heel kort vantevoren (bijvoorbeeld minder dan 48 uur) afzeggen dat zelf zouden moeten betalen, maar vooralsnog is zoiets niet ingevoerd. Mocht je dus nog niet je eigen risico hebben verbruikt voor dit jaar, dan zou het in theorie wel mogelijk kunnen zijn dat je voor dit traject nog moet betalen. Maar los van het eigen risico worden de kosten gewoon vergoed, ook als de operatie doorberekend zou worden.

Toegevoegd na 8 uur:
Afhankelijk van hoe ver vantevoren je afzegt, is het trouwens wel mogelijk dat je zorg verzekeraar gewoon de factuur krijgt. Zeker met de huidige DBC's wordt een bedrag gekoppeld aan een gestart behandeltraject, en niet zozeer aan het verloop ervan. Nu gaan er wel af en toe stemmen op dat patiënten die gewoon niet op komen dagen of heel kort vantevoren (bijvoorbeeld minder dan 48 uur) afzeggen dat zelf zouden moeten betalen, maar vooralsnog is zoiets niet ingevoerd. Mocht je dus nog niet je eigen risico hebben verbruikt voor dit jaar, dan zou het in theorie wel mogelijk kunnen zijn dat je voor dit traject nog moet betalen. Maar los van het eigen risico worden de kosten gewoon vergoed, ook als de operatie doorberekend zou worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt altijd een operatie afzeggen.
Als je het op tijd doet zijn ze alleen maar blij.
Kunnen ze iemand anders tussenschuiven.