heeft iemand ervaring met een enkelband reconstructie?

Heb dit jaar al verschillende malen letsel opgelopen aan mijn enkelbanden ,nu wil de huisarts mij naar een orthopeed doorverwijzen om hieraan geopereerd te worden
Is er iemand die weet of dit echt een oplossing is en zijn er mensen die deze operatie zelf ondergaan hebben en mij kunnen vertellen hoe het verliep qua revalidatie ,pijn ,en het hervatten van werken en sporten

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (1)

Een enkelbandrconstructie is een tamelijk drastische maatregel. Soms is die toch aangewezen. Het is zeker niet de behandeling van de eerste keuze. Enkelletsels komen vaak voor als de spieren en pezen bij het sporten niet adequaat voor stabiliteit zorgen. Dat is te trainen en daar zijn sommige sportfysiotherapeuten in gespecialiseerd. Je krijgt dan spierversterkende en balansoefeningen die een beetje op schaatstrainihg lijken. Het is verbazend dat zelfs sporters soms nogal slapjes op hun enkels staan. Trainen heeft dan beslist zin. Een goede fysiotherapeut is in staat te beoordelen of de enkels een abnormale beweeglijkheid hebben. Als je geblesseerde enkel bij passief kantelen inderdaad ver over de normale grenzen heen gaat, waarbij delen van het complexe gewricht zowat luxeren (uit de kom draaien) dan is dat niet goed en dan is een reconstructie waarschijnlijk nodig. Als dat meevalt die kanteling dan is trainen aan te bevelen. Ook kan een kantelfoto (röntgenfoto) meer info geven.
Kortom, zoek eerst sportfysiotherapeuten of sportarts en vraag daar om een mening.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hangt van je orthpaed af hoe snel die snijdt. Uiteindelijk zijn orthopeden chirurgen. De een doet dat eerder dan de ander. Vraag hem in elk geval wat hij van training van de stabiliteit vindt en waarom hij dat vindt. En als hij wil opereren, vraag hem dan of hij andere mogelijkheden eerst nog een kans van slagen wil geven. Vraag gerust. Die dokter is er voor jou.