Last van maagpijn. Wat er aan te doen en waardoor komt het?

IK heb sinds ongeveer een week last van mijn maag. Ook heb ik last van een brok in m'n keel en als ik eet heb ik het idee dat het niet zakt en dus ik minder adem krijg. Als ik iets gegeten heb heb ik een drukkend en pijnlijk gevoel op mijn maag. Ik heb al een aantal jaar last van chronische hyperventilatie. Komen mijn maagklachten hierdoor of is het iets anders? En wat kan ik hier aan doen? Tips zijn handig ben momenteel opvakantie en kan niet naar de huisarts.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Op het eerste gezicht lijken het allemaal spanningsklachten. Ontspanningsoefeningen kunnen dan helpen.
Het probleem bij spanningsklachten is vaak: je maakt je druk over de klachten, je raakt nog meer gespannen, je maakt je nog meer druk, etc.
Probeer de vicieuze cirkel te doorbreken door bijvoorbeeld te denken: ik heb last van maagpijn. Mijn lichaam geeft dus aan dat ik gespannen ben. PUNT.

Dit neemt allemaal niet weg dat het goed is dat je een advies aan de huisarts vraagt.

Citaat:
“Maagklachten en darmklachten zijn een symptoom van chronische stress. De stress veroorzaakt dan klachten aan het spijsverteringskanaal, omdat er meer bloed onttrokken wordt aan de spijsverteringsorganen. Misselijkheid of last van een opgeblazen gevoel kan dan het gevolg zijn. Een druk op de maag, maagpijn en problemen met de stoelgang zijn ook klachten die stress als oorzaak kunnen hebben. Tijdens de stressreactie treden er veranderingen op in het spijsverteringskanaal. Een mogelijk gevolg is een gebrek aan eetlust. “
SimonV