Een onderhuidse knobbel, pijnlijk danwel gevoelloos kan een vetbult of lipoom zijn. Mensen maken zich hier vaak veel zorgen om, terwijl de bobbel bijna altijd goedaardig is. Wel kan deze op een vervelende plek op de arm, de rug, de nek of boven de bilspleet zitten waardoor je er in het dagelijk leven last van hebt. Je kunt dan overwegen de plek chirurgisch te laten verwijderen.
Een lipoom of lipoma wordt in de volksmond ook wel vetbult of vetbultje genoemd. Het gaat dan om een gezwel van vetweefselcellen dat goedaardig is. Een dergelijk gezwel ziet eruit als een ronde of ovale onderhuidse bobbel. Ze kunnen heel klein zijn, slechts een paar milimeter in omtrek maar het kunnen ook enorme knobbels worden. Het wordt nooit een harde schijf onder je huid. Vetbulten zijn altijd week, soms zelf fluctuerend. Er bestaan daarnaast ook gesteelde vetbulten. De aandoening beperkt zich niet tot mensen maar kan ook bij dieren als honden, paarden en knaagdieren voorkomen.
Vetbulten kunnen overal op het lichaam voorkomen zo lang het maar een plek is waar vetcellen zitten. We zien echter dat ze vooral veel voorkomen op de rug, in de hals en op de onderbenen, bij de knie, de pols en op de onderarmen. Lipomen zijn feitelijk heel normaal en bijna ieder mens heeft er wel een paar maar vaak zijn ze erg klein en niet pijnlijk. Er is geen link met cellulitis. Het is ook niet zo dat ze vaker voorkomen bij mensen die overgewicht hebben of veel vet eten.

Iets dat erg op een lipoom kan lijken maar daar niet onder valt is een xanthelasma (ookwel palpebrarum), een geel bultje vlakij het ook of het ooglid dat niet pijnlijk is. Dit betreft een ophoping van in de lederhuid opgeslagen cholesterol. Het bevindt zich in macrofagen, een bepaald celtype, en dus niet in de vetcellen. Het ontstaan van xanthelasmae is nog een medisch raadsel al blijkt er soms een link te zijn met aderverkalking. Een xanthelasma is onschuldig en kan vaak behandeld worden door middel van een peeling met trichloorazijnzuur of door bevriezing van het plekje. Deze behandeling is puur voor cosmetische doeleinden, het kan geen kwaad om het te laten zitten indien je er verder geen last van hebt.

Als je eens bij je huisarts bent, laat deze er dan eens naar kijken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit zijn geen vetknobbels maar ontstoken vetcellen.
Dit kan kwaad en geen kwaad. Zie het liever als een voorbode van problemen in verband met teveel vet.
Robby BB