Worden meisjes met leukemie ook ongesteld??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.6K
Amadea
10 jaar geleden
Om welke soort gaat het, en welke behandeling wordt toegepast? In het algemeen kan hier geen antwoord op gegeven worden.

Antwoorden (1)

Je vraag is op meerdere manieren te lezen. Bedoel je of meisjes na de behandeling, dus als ze genezen zijn nog gewoon gaan menstrueren en kinderen kunnen krijgen of bedoel je of ze tijdens de ziekte ongesteld zijn?

Kinderen hebben over het algemeen acute lymfatische leukemie en door een tekort aan
bloedplaatjes hebben wondjes de neiging om sneller en langer te bloeden. Dat uit
zich bijvoorbeeld in bloedend tandvlees, blauwe plekken, overvloedige menstruaties en puntvormige bloedinkjes in de huid, met name op de benen.

Hier heb je het antwoord op de tweede mogelijkheid van je vraag.

Als je wilt weten of een meisje ongesteld kan worden en kinderen kan krijgen dan is het antwoord lastiger en hangt af van de behandeling.

"Zowel bij mannen als bij vrouwen kan onvruchtbaarheid het gevolg zijn van de behandeling. De kans op onvruchtbaarheid is afhankelijk van de soort cytostatica en de duur van het gebruik ervan. Hoewel bij patiënten het risico op blijvende onvruchtbaarheid vrij groot is, blijkt soms bij jonge mensen, na genezing van acute leukemie, toch een zwangerschap mogelijk. Dit is alleen het geval als er geen hoge
dosis chemotherapie en bestraling vanwege een stamceltransplantatie is gegeven. "
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Kunnen ze nu ongesteld worden of niet? Dat je onvruchtbaar bent wil niet zeggen dat je niet ongesteld kan worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar heb jij gelijk in maar ik nam aan dat de vraagsteller dit bedoelde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja ik bedoelde of ze tijdens de ziekte menstrueren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok, ik begrijp nu pas de vraag: ik kan daar totaal niets over vinden dus ik neem aan dat de menstruatie gewoon doorgaat al zal iemand er wellicht snel voor kiezen om een pil door te slikken omdat je je al beroerd genoeg voelt in die tijd.
ronron1212
10 jaar geleden
Pelle ik denk ook dat iemand gewoon menstruatie heeft waarom niet.