Een lage bloeddruk wordt veel minder snel opgemerkt dan een hoge bloeddruk. Dit komt omdat lang niet iedereen last heeft van de symptomen die bij een lage bloeddruk horen. Een lage bloeddruk kan erg vervelend zijn, maar is niet gevaarlijk. Door de symptomen die iemand kan hebben, is het echter wel verstandig te proberen een normale bloeddruk te krijgen.

Zoals gezegd heeft niet iedereen last van de symptomen die bij een lage bloeddruk horen. Toch zijn er natuurlijk wel symptomen waar je last van kunt hebben. Dit zijn bijvoorbeeld:
• Duizeligheid
• Slap gevoel
• Misselijk
• Vermoeidheid
• Flauwvallen
• Hartproblemen
Wanneer je een langere tijd last hebt van één of meer van deze symptomen, is het raadzaam om een dokter te raadplegen of om zelf je bloeddruk op te meten. De kans op een lage bloeddruk is dan immers aanwezig.

Er zijn bepaalde medicijnen die je bloeddruk kunnen verhogen. Wanneer je constant last hebt van een lage bloeddruk, dan kan het zijn dat je medicijnen gebruikt die als bijwerking hebben dat je bloeddruk verlaagt. Wanneer je de bijsluiter van de medicijnen leest, kun je lezen of een lage bloeddruk bij de bijwerkingen horen. In dit geval kun je het beste naar de dokter gaan. Wellicht zijn er mogelijkheden voor vervangende medicijnen zonder bijwerkingen. Soms komt het ook voor dat iemand een te lage bloeddruk heeft, omdat hij of zij medicijnen slikt tegen een te hoge bloeddruk. De arts kan dan besluiten om te stoppen met deze medicatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, een lage bloeddruk op zich is niet gevaarlijk, maar kan wel een gevaar worden. Je kunt op de verkeerde plek flauwvallen, je kunt last van je hart krijgen en nog wat lastige bijkomstigheden. Een lage bloeddruk is altijd een reden om direct een afspraak met je huisarts te maken, zodat er onderzocht kan worden wat de oorzaak is en er advies kan worden gegeven over je eetgewoonten en eventueel medicatie kan worden voorgeschreven. De bloeddrukmeters voor het thuisgebruik kunnen een afwijkende meting doen, maar zijn ook wel een goede richtlijn om je huisarts te consulteren bij te hoge, of te lage bloeddruk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima antwoord. +
Zelf gebruik ik een bloeddrukmeter van Omron met een manchet voor je bovenarm. Bij bloeddrukcontrole neem ik die mee en vergelijk de gemeten waardes.
Als dit op zichzelf staat, niet. Het is een wat lage bloeddruk, maar niet zo laag dat de organen niet voldoende bloed zouden krijgen.

Een dergelijke bloeddruk kán een teken is dat er wél iets gevaarlijks aan de hand is, maar dat valt niet te zeggen zonder meer informatie. De bloeddruk op zich is niet gevaarlijk, maar als iemand een lage bloeddruk heeft door bepaalde hartproblemen, doordat er ergens in het lichaam een bloeding is of doordat hij/zij ernstig uitgedroogd is of een ernstige allergische reactie heeft, dan kan er wel degelijk sprake zijn van een gevaarlijke situatie.

Als iemand een dergelijke bloeddruk heeft zonder dat er andere klachten zijn, kan het zijn dat die persoon van zichzelf een vrij lage bloeddruk heeft, of bijvoorbeeld medicatie gebruikt tegen een te hoge bloeddruk. Bij zwangere vrouwen is een lage bloeddruk ook vrij normaal, en met name ouderen kunnen soms last hebben van een plotselinge bloeddrukdaling na de maaltijd, doordat het spijsverteringsstelsel als het ware bloed wegtrekt van andere plaatsen.

Het draait dus allemaal om de reden van de lage bloeddruk en om bijkomende klachten. Als iemand hartritmestoornissen heeft, last van veelvuldig overgeven en/of diarree, ergens bloed verliest, pas geopereerd is, zich heel beroerd voelt met ernstig zweten, wegraken en/of flauwvallen, het erg koud heeft, ernstige of plotselinge pijnklachten heeft, verward is, zich erg onwel voelt, grote brandwonden heeft of niet aanspreekbaar is, is een lage bloeddruk een reden om direct een arts te bellen.

Maar omdat er helemaal niets ernstigs hóeft te zijn, hoef je dat niet te doen als er verder geen klachten zijn dan alleen duizeligheid of iets als zwart voor de ogen zien bij het opstaan. Als iemand dat soort klachten voor langere tijd heeft, kan dat wel een reden zijn om de huisarts eens te consulteren voor eventueel nader onderzoek. Dan hoeft dan alleen niet met spoed.

Ik neem aan dat deze bloeddruk is gemeten door een arts of andere zorgverlener. Die zal dan ook in staat zijn om in te schatten of dat in deze situatie ernstig is of niet. Als de bloeddruk thuis is gemeten, is het eerst zaak om een paar keer de bloeddruk bij de huisarts te laten meten om te kijken of de meting wel klopt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jouw bovendruk is wel veel lager dan in de vraag, 101 is nog laag-normaal, 80 echt te laag. Dat zie je aan het feit dat blijkbaar jouw endeldarm niet meer van genoeg bloed werd voorzien, wat echt een gevaarlijke complicatie is. Maar je hebt gelijk dat ook wanneer dit soort complicaties niet optreden, dingen als flauwvallen een gevaarlijk gevolg van een lage bloeddruk kunnen zijn. Wat ik met mijn antwoord duidelijk heb willen maken, is dat het niet zozeer gaat om de bloeddruk an sich, maar vooral om het totaalplaatje: bij ernstige duizelingen, bloedingen of vaak flauwvallen moet er gehandeld worden. Iemand met een bloeddruk van ongeveer 100 over 60 (wat een beetje op de grens ligt van wat nog als normaal wordt beschouwd) die verder geen klachten heeft en waar de oorzaak van die lage bloeddruk niet ernstig is, is niet ernstig ziek. Ik vindt een bovendruk van 80 sowieso een ander verhaal worden, maar los daarvan zou iemand met een bloeddruk van 100 over 70 die continu flauwvalt en zich ernstig onwel voelt, wel degelijk behandeld moeten worden terwijl iemand met 95/60 die zich kiplekker voelt, heel anders ligt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is de oorzaak van de lage bloeddruk in jouw geval bekend? Is er gezocht naar mogelijk inwendig bloedverlies dat niet direct zichtbaar is, hartproblemen, schildkllierproblemen, problemen van het autonome zenuwstelsel? Vormen van autonome dysfunctie zijn vaak weinig bekend onder artsen, terwijl dergelijke problemen een enorme invloed kunnen hebben op iemands kwaliteit van leven. Er zijn wel middelen die de bloeddruk kunnen verhogen, o.a. vasoconstrictors worden wel gebruikt, maar ook desmopressine of fludrocortison. Het hangt allemaal een beetje af van de oorzaak en is vaak een kwestie van trial and error omdat het effect kan verschillen per patiënt. Sommigen hebben ook meer bijwerkingen dan andere: een middel als ritalin wordt ook wel eens gebruikt en helpt bij sommige mensen erg goed, terwijl het minder potentieel gevaarlijke bijwerkingen heeft dan sommige andere middelen. Ik begrijp dat je daar weinig aan hebt zolang je geen arts vindt die zoiets wil voorschrijven, maar misschien is het een aanleiding om hier nog eens met je artsen over te spreken als je er nog steeds erg door gehinderd wordt. Heb je ook niet-medicamenteuze dingen geprobeerd, naast zoethoutproducten, zout en (naar ik aanneem) inname van extra vocht? Voor sommige mensen zijn steunkousen een uitkomst bijvoorbeeld, en simpele dingen als het kruisen van je benen, op je tenen lopen, ritmisch aanspannen van je kuitspieren of het dragen van enkelgewichten kunnen een soortgelijk effect hebben omdat ook spieractiviteit de bloedvaten helpt het bloed weer terug omhoog te krijgen. Maar ook het eten van meerdere kleine maaltijden verspreid over de dag in plaats van drie grotere kan een sterke bloeddrukdaling na het eten soms voorkomen. Vergeef me als ik misschien open deuren in trap, maar misschien staat er toch nog iets nuttigs tussen voor je. Ben je wel al eens bij een neuroloog of cardioloog geweest? En is je hartslag en -ritme trouwens wel normaal? Je hoeft de vragen uiteraard niet te beantwoorden als je dat niet wilt hé, dat begrijp je wel. Het is een lap tekst en ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik bedoel het echt goed..