Ik heb vaak last van spontane extreme buikpijnen die vaak gepaard gaan met misselijkheid, moeite met concentratie en loomheid. Wat is het?

Ik heb al vanaf jongs af aan (jaar of 8) vaak last van spontane van uit het niets komende extreme buikpijnen (en ik ben echt géén klager) ik ben dan ook vaak misselijk, kan me nergens meer op concentreren en voel me loom. Opvallend vind ik dat de pijn iets minder wordt als ik beweeg. Vaak moet er paracetamol aan te pas komen om de pijn draaglijk te maken.
Ik ben vroeger al door de hele ''obstipatie klachten'' molen gehaald (met klysma's en de hele mik mak) kreeg ook medicatie (Magnesium) die ik nu al een tijd lang slik en wel helpt deze spontane buikpijn aanvallen te onderdrukken maar sinds een paar weken krijg ik gewoon weer last van de ''aanvallen'' terwijl ik wel trouw mijn medicijnen inneem.
Ik wil heel graag weten wat er aan de hand is want deze buikpijnen zijn soms zo erg dat ik letterlijk over de vloer rol en aan het creperen ben.
Zowel bij de huisarts als toen destijds in het ziekenhuis hadden ze er amper begrip voor en werd het afgeschoven op veel vet eten (ik eet heel gezond) weinig beweging en mijn chronische ziekte O.I (bot/weefselziekte)

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
kun je een link leggen met je voeding? is daar al eens uitgebreidnaar gekeken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Spastische darmen?

Het beste antwoord

Klinkt heel erg als het prikkelbaredarmsyndroom. Vroeger noemden ze dat 'spastische dikke darm'. Ik had het ook (is rond mijn 20ste vanzelf overgegaan), en heb er ook magnesiumhutsefluts (bicarbonaat? vergeten) voor gekregen (hielp geen barst). Het is inderdaad HEEL pijnlijk en je wordt er doodziek van. De pijn kan doortrekken tot onder je schouderbladen.
Ik weet (uit gesprekken met maag-, lever- darmartsen) dat artsen er vaak heel onverschillig mee omgaan. Het 'is toch niks' dus het is tijd- en geldverspilling om er aandacht aan te besteden, vinden ze.
Gelukkig zijn er ook mensen die er wél aandacht aan besteden. Tegenwoordig schijnen veel patiënten baat te hebben bij hypnotherapie. Ik ben zelf echt iemand van de club 'geen alternatief gedoe, ik wil graag een pil die wérkt' maar ik denk wel dat hypnotherapie werkt bij PDS. Het is duidelijk een kwaal die voor een groot deel tussen de oren vandaan komt (al heb je overal pijn behalve tussen je oren), dus een aanpak met gewone medicijnen werkt meestal niet. Darmen zijn sowieso altijd erg gevoelig voor emoties. Bedenk eens hoeveel mensen verstopt raken op vakantie (en dan thuis ongelooflijk naar de wc moeten) of diarree krijgen van de zenuwen. Bij mensen met PDS reageert de dikke darm overdreven op stress. Misschien heb je gemerkt dat de aanvallen minder vaak voorkomen als je ontspannen thuis zit (waar je ook eens rustig een scheet kunt laten zonder dat iemand er last van heeft... die luchtbellen, verschrikkelijk!). Soms gaat die stress vanzelf over (bij mij na de puberteit), maar hypnotherapie kan natuurlijk ook goed helpen.
Beterschap!