hoe kom ik zo snel mogelijk van schimmel op mijn tong af?

Ik heb sinds vorige week een zeer pijnlijke tong. Na een paar dagen werd deze ook wit. Ik heb nu Daktarin gehad van de huisarts. Het witte is nu een stuk minder, nog niet weg. Zo ook de pijn. Wat kan de oorzaak zijn van mijn pijnlijke tong en nadien de schimmel(?) en vooral; hoe voorkom ik dit nog een keer?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
35.3K

Antwoorden (5)

Ik denk dat je dit het beste kan vragen aan je huisarts. Als je merkt dat het medicijn wel werkt, maar niet het probleem oplost moet je misschien aan een zwaardere dosis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga ook hiermee naar je tandarts, deze kan je mond goed schoonmaken, wat de genezing kan doen versnellen, let ook op je voeding, tips daarover in de link.
Het kan veroorzaakt zijn door een gebrek aan weerstand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook kan het volgende helpen:

Goede mondhygiëne, poets je tanden tenminste twee maal per dag en flos dagelijks.
Vermijd mondwater en sprays. Deze producten kunnen de zuurwaarden in je mond aantasten, waardoor de schimmelinfectie de overhand kan krijgen.
Bezoek regelmatig je tandarts, vooral als je diabetes hebt of een kunstgebit.
Als je rookt, stop dan zo snel mogelijk!
Eventueel met de hulp van een professional.
10 jaar geleden
Een schimmelinfectie, ook wel candidose of spruw genoemd kan pijn in de tong veroorzaken. Schimmel komt over het algemeen bij iedereen, in geringe mate, in de mond voor, maar levert onder normale omstandigheden bijna nooit klachten op.
Klachten kunnen wel onstaan indien er iets veranderd in het milieu in de mond waardoor schimmel de kans krijgt zich te vermeerderen.
De oorzaken kunnen zijn:
Verminderde weerstand (ook een griep kan de oorzaak zijn dat de mondschimmel tot ontwikkeling komt)
Gebruik van antibiotica of andere medische behandelingen en medicijnen
Een aandoening zoals diabetes
Het krijgen van een kunstgebit
Slechte voeding
Door simpelweg slechte hygiene
Het volgende kan je eraan doen om het te voorkomen:
Goed tanden poetsen (minimaal 2x per dag, tevens flossen)
Vermijd mondwaters en sprays (deze kunnen de zuurgraad in je mond aantasten)
En tijdens de behandeling voor de mondschimmel je tandenborstel 1x per week vervangen of anders uitkoken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Belangrijkste is eigenlijk hoelang je de daktarin nu al gebruikt. Gedurende de eerste dagen neemt eerst de witte laag op de tong af en pas daarna ook de roodheid en eventueel zwelling van de tong.
Het kan een aantal weken duren voordat de schimmel echt weg is. Meestal is de schimmel binnen twee weken wel weg, daarom wordt geadviseerd om terug te gaan Nasr de huisarts als de klachten na twee weken nog bestaan. Het is dan wel mogelijk dat de behandeling nog voortgezet moet worden, maar dat moet een arts dan beslissen.
Als u nog twee weken bezig bent dan moet u dus gewoon door blijven gaan. Als de witte aanslag al weg is, dan lijkt de behandeling dus gewoon aan te slaan.

Iets anders om in de gaten te houden is de manier waarop u de daktarin moet gebruiken. Als u een mondspoeling heeft gekregen dan moet u er echt mee spoelen en het even in de mond houden. Direct doorslikken maakt het duidelijk minder werkzaam. U vermeldt niet wat voor soort preparaat u heeft gekregen. Ik neem aan dat de huisarts hier uitleg over heeft gegeven. Deze uitleg staat waarschijnlijk ook in de bijsluiter.

Als na twee weken (op juiste wijze) uitgevoerde behandeling nog geen verbetering is opgetreden dan moet er gekeken worden of de diagnose wel correct was. In zeldzame gevallen wordt dit oom veroorzaakt door een bepaalde schimmel, de aspergillus. Daktarin werkt daar niet tegen.