Lopersknie, hoe te behandelen ?

Mijn zoon is voetballer en heeft nu een pijnlijke pees aan de buitenkant van de knie, dit heet "lopersknie".

Ene arts zegt warm houden, andere arts zegt ijsgel leggen !

Heeft iemand dit al gehad en wat heeft doeltreffend geholpen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Het goede nieuws is dat een operatie niet nodig is bij een lopersknie. De beste behandeling is rust. Loop minder ver, vaak en snel. Als hardlopen te pijnlijk is, kun je je conditie voorlopig op peil houden met rustig fietsen of zwemmen. Je kunt de pijn verlichten met een paracetamol of door je knie te koelen met een coldpack. Een injectie met een combinatie van een verdovend middel en een ontstekingsremmend middel kan tijdelijk verlichting geven, maar het helpt je knie niet sneller genezen.

En hier staan ook nog wat oefeningen:

http://www.gezondheidsnet.nl/lopen-voor-je-gezondheid/artikelen/8279/blijf-niet-lopen-met-een-lopersknie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het hangt ervan af wat de diagnose precies is. Tendinitis is de ontstekigsreactie van de pees, tendinosis het niet goed helen van een scheurtje (afwijkend minder sterk collageen waarmee het scheurtje wodt opgevuld). De ontsteking behandelen duurt een week of zes, ijs en warmte voor tendinitis hebben hetzelfde effect, verbeterde doorbloeding. Vaak worden ook steroiden of NSAID's gegeven.

Tendinosis zou er ook nog bij kunnen zijn en het kan tot wel een jaar duren voor een beschadigde pees weer goed is, soms wordt zelfs geopereerd om littekenweefsel te verwijderen. Nadat de ontstekingreactie weg is, is het dus zaak voorzichtig te zijn, waarschijnlijk is er wel wat beschadiging in de pees, dus forceren is gevaarlijk, omdat je dan weer in hetzelfde kringetje terecht komt met steeds meer verzwakking van de pees.