Botox op medische indicatie vergoedt of niet ?

Ik heb een medische indicatie van de neurochirurg om mijn kauw , en nekspieren die zwaar overbelast zijn in te laten spuiten met Botox. echter mijn zorgverzekeraar geeft geen goedkeuring , Ik ken een patient die het wel vergoedt krijgt en weet ook in het haaglanden ziekenhuis wordt het vergoedt, mijn verzekering wil niet luisteren . iemand een iedee hoe ik dit kan aanpakken ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Brief schrijven aan je zorgverzekeraar, je neurochirurg een motivatie laten schrijven of hem/haar even goed laten kijken naar de gebruikte DBC-code, of eventueel de klachtenprocedure doorlopen of bezwaar maken als je het op een andere manier niet voor elkaar krijgt.

Dit soort behandelingen vallen gewoon in het basispakket. Botox wordt gebruikt voor allerlei vormen van spasticiteit van beenspieren tot nek- en hals bij bijvoorbeeld torticollis ('draainek', een vorm van dystonie) tot zelfs inspuitingen in de blaasspier bij bepaalde vormen van incontinentie. Al die zaken worden gewoon vergoed. Als het om cosmetische redenen wordt gebruikt niet of alleen uit het aanvullende pakket, maar daar is hier natuurlijk geen sprake van. Als er een medische indicatie is, moet het gewoon vergoed worden.

Het enige wat ik me voor zou kunnen stellen, is dat een verzekeraar zich afvraagt of er geen andere behandelingen mogelijk zijn, zoals gespecialiseerde kaakfysiotherapie, leefadviezen of een spalk om de spieren rust te geven. Botox bij overbelasting lijkt mij om eerlijk te zijn niet heel erg voor de hand liggen, ik ga er eigenlijk vanuit dat bij jou ook de tonus te hoog is, anders zie ik er het nut niet zo van in. In zo'n geval kan een tijdelijke tonusvermindering door botox helpen om het patroon te doorbreken. En wanneer een neurochirurg dit voorstelt, zullen alle andere opties al geprobeerd zijn. Daarom geef ik ook aan dat de chirurg misschien nog eens een extra motivatiebrief moet sturen waarom juist deze behandeling geïndiceerd is. Maar zoek vooral eerst de afwijzingsbrief erbij, zodat je concreet kunt ingaan op de precieze reden van afwijzing.