hoe lang kan je een oogverband dragen?

Ik wil een verband voor beide ogen (laten) aanleggen, dusdanig dat ik volkomen blind ben, hoe lang achteréén zou ik dat kunnen dragen ??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Dat hou je niet lang vol, hooguit een uurtje. Je gaat namelijk je ogen enorm missen, als je gewend bent om ze te gebruiken en geen goede hulpmiddelen bij de hand hebt. Je mist al je digitale speelgoed, begin maar met je telefoon, even bellen, een sms sturen of iets opzoeken op het internet. Dan wil je koffie zetten, hoe ga je dat aanpakken zonder begeleiding? Nog moeilijker thee zetten, dat wordt zere vingers!
Vervolgens wil je de deur uit, even snel op de fiets of scooter naar een goede vriend, dat gaat niet, want dat kan en mag niet meer, laat staan dat je je auto even neemt. Een boek lezen of televisie kijken, of even een spelletje spelen op je computer lukt ook niet meer. En dan wil je een eitje bakken, ook dat is dan opeens geen eitje meer. Kun jij zonder ogen je bed verschonen? Kun jij zonder ogen naar je werk of naar school, ik denk het niet.Even kijken naar een mooie man of vrouw, ook daar kun je geen plezier aan beleven. Trap lopen, oppassen dat je niet struikelt over een schoen die je niet netjes hebt weggezet.
Het kan dus weinig tot geen kwaad voor je ogen, al zullen die na een uurtje dichtgebonden te hebben gezeten, wel geïrriteerd raken door het licht en zullen ze ook vreselijk vermoeid zijn als je weer even gekeken hebt. Maar het is wel slecht voor je humeur, je hebt blauwe plekken, je hebt brandwonden en veel scherven van stuk gestoten serviesgoed. Neem maar van mij aan dat blind zijn niet gemakkelijk is, dat het vooral willen leren is en veel les krijgen in dingen die je vroeger altijd gewoon kon. Ik ben nu een aantal jaren blind en denk nog regelmatig: hoe ga ik dit nu oplossen, of: verdorie dat lukt niet, het is niet leuk of makkelijk om blind te zijn, ook niet voor een tijdje en nooit helemaal onafhankelijk te kunnen zijn. Als je eens wil ervaren hoe het is om blind te zijn, ga dan naar het Muzieum, of lekker eten in het donker, dan kun je je er ook een voorstelling van maken, zonder dat je jezelf in gevaar brengt.