Winderigheid door springen, hoe komt dit?

Het is vrij gênant, als ik voor langere tijd spring (zoals op festivals of bij het touwtje springen) krijg ik last van winderigheid. Vooral als dame is dit ontzettend ongemakkelijk. Ik heb op internet gezocht, maar ik kan er vrijwel niks over vinden. Weet iemand wat de oorzaak is en eventueel een oplossing?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Door het springen worden je darmen geactiveerd. Daardoor kan winderigheid ontstaan. Ik heb het als ik aan het gymnastieken ben. Ik denk dat je gewoon niet teveel moet eten voor je gaat dansen en dat je met name dingen moet eten die licht verteerbaar zijn. En let eens op wat je gegeten hebt voor je gaat dansen en na welk eten je het meeste last krijgt.
Ik denk dat het al heel wat scheelt als je daar rekening mee houdt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Simpel: door springen zet je druk op je bekkenbodem en/of ontspan je je kringspier. Dat je darmen gas produceren is normaal, en elk mens laat per dag een aantal windjes. Soms gaat dat ongemerkt. Maar dat gas komt er dus hoe dan ook een keer uit, en dat zal sneller zijn op de zogenaamde 'drukverhogende' momenten: niezen, lachen, persen, springen. Net zoals mensen met stress incontinentie (waarbij het stress gaat over de fysieke druk, niet over emotionele stress) op dat soort momenten ook urine verliezen: je zet druk op je buik/darmen door je buikspieren aan te spannen, en het 'floept' eruit.

Ik geloof niet dat het bewegen op zichzelf de winderigheid veroorzaakt, want bewegen stimuleert juist de darmen en zou daarmee winderigheid eerder moeten verminderen. Zo is ook lang van tevoren niets eten niet heel slim: lege darmen produceren juist méér gas. Je darmen hebben geen eten te verwerken en blijven toch aan de gang, en gaan bij wijze van uit verveling maar meer gas verwerken. Zorg er dus voor dat je wél iets hebt gegeten vantevoren als je wilt gaan sporten of dansen, maar let wel op wát je eet. Sommige producten staan bekend als gasvormend, zoals ui, bonen, koolsoorten, koolzuurhoudende dranken, zuivel (bij veel mensen), bier of peulvruchten. En er kunnen natuurlijk ook producten zijn waarbij jij persoonlijk merkt dat je er veel meer van gaat winden.

Je kunt ook vantevoren even naar de WC gaan als je zo'n activiteit gaat ondernemen: als er geen ontlasting komt, komt er soms wel wat gas mee als je ontspannen op het toilet gaat zitten. Alles wat je daar kwijtraakt, hoef je niet meer kwijt te raken in gezelschap :-). En voor het overige: maak je er niet teveel zorgen over: het is een natuurlijk iets, iedereen laat nu eenmaal windjes. En als jij op een festival met een veld vol mensen of terwijl er muziek klinkt staat te winden, geloof ik niet dat iemand dat snel zal merken.