Het cholesterol heeft op geen enkele manier invloed op de manier waarop je warmte beleeft. Het is ook op geen enkele manier betrokken bij het reguleren van de lichaamstemperatuur.
Ik behandel dagelijks mensen met een hoog cholesterol, zowel een beetje hoog als veel te hoog, nooit heb ik hun horen klagen dat ze beter of minder goed tegen warmte kunnen dan voordat het cholesterol te hoog werd.

De enige manier waarop ik me voor zou kunnen stellen, dat dit invloed heeft is als je ervan uit gaat dat mensen met een hoog cholesterol overgewicht hebben. De dikkere vetlaag onder de huid zorgt er dan voor, dat je slechter warmte verliest en dus heb je het sneller warm.
Het is echter een (wel vaak gehoord) misverstand, dat mensen met een hoog cholesterol overgewicht hebben. Slechts een klein deel van het cholesterol in je bloed komt van je eten, het grootste deel is door het lichaam zelf aangemaakt. (een hoog cholesterol is dus een stofwisselingsprobleem en niet een dieet-probleem) De correlatie tussen het cholesterol en lichaamsgewicht (of beter het BMI) is dan ook maar zwak.

Daarnaast is er natuurlijk de normale variatie in warmte-tolerantie. Deze variatie is bij mensen met een hoog cholesterol hetzelfde aanwezig als bij andere mensen.

Hoewel er dus best mensen met een hoog cholesterol zijn, die toevallig ook slecht ook slecht tegen warmte kunnen, gaat het te ver om te zeggen dat mensen een hoog cholesterol (gemiddeld/ altijd) slecht tegen warmte kunnen. Een oorzakelijk verband tussen de twee kan ik al helemaal niet bedenken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik heb nog even gezocht tussen de bijwerkingen van simvastatine (het meest gebruikte middel tegen hoog cholesterol) Hier staat wel fotosensibilisatie genoemd. Dit betekent dat mensen die dit slikken makkelijker verbranden.
Voor mij is dat iets anders dan slecht tegen warmte kunnen, maar misschien wordt dit bedoeld?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah, ik zie nu net de 8e reactie. Dat u nog niet lang een hoog cholesterol heeft, geen medicijnen gebruikt en nu slecht tegen warmte kan. Als dat pas dit jaar opvalt, dan is er misschien nog een andere verklaring.
Aan het eind van de winter zijn we gewend (geacclimatiseerd) aan het koude weer. We kunnen op dat moment beter tegen koud weer dan aan het begin van de winter door verschillende aanpassingen in ons lichaam (waaronder bijvoorbeeld een wat snellere verbranding) Normaal gesproken wordt het dan in de lente steeds een beetje warmer. Ons lichaam past zich daar dan aan, zodat we het warmere weer beter gaan verdragen. Aan het eind van de zomer gebeurd dan het omgekeerde.
Nu is het dit jaar absurd lang erg koud weer geweest, tot in de zomer aan toe. In het begin van het zomerseizoen is de gewenning aan warmer weer dus (bijna) niet opgetreden. Nu is het opeens veel warmer geworden en zo'n snelle verandering kan het lichaam niet bijhouden. We staan dus als het ware nog in "winter-modus." U bent verre van de enige die de temperatuur van het moment niet kan verdragen. Dit terwijl het in andere jaren best warmer kan zijn dan nu op het moment; en dat kon gewoon verdragen worden. Misschien dat dit een verklaring is? Dan heeft het dus niets met het cholesterol te maken.
ronron1212
10 jaar geleden
Je vergeet de mensen die een te hoog cholesterol hebben door een foute gen en waarvan vele het niet weten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eh, nee die ben ik niet vergeten.
Het "foute gen" zorgt voor een fout in de stofwisseling; er wordt dan teveel aangemaakt. Ik zeg toch (in mijn ogen) duidelijk dat een hoog cholesterol bijna altijd een stofwisselingsprobleem is.
Dat de oorzaak van het stofwisselingsprobleem een genetische is doet daar niets aan af.