Meten is het vergelijken met iets anders. Maakt niet uit of het om gewicht, afmeting of temperatuur gaat.
Je vergelijkt het ergens mee: dat is zwaarder of lichter dan dat. Of langer of even lang als een touwtje
je hebt dus altijd hulpmiddelen nodig om iets te meten: je kunt hooguit zeggen dat iemand warmere handen heeft dan dat jij hebt, maar je weet dan nog niet hoe warm ze zijn in graden. Je eigen handen zijn dan ook een hulpmiddel om de temperatuur van de ander in te schatten, maar erg ver kom je er niet mee
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Logisch... ;)

Andere antwoorden (3)

Niet in temperatuur, maar je kunt wel zeggen dat het warm of koud is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, je kunt met je hand tegen je voorhoofd voelen of het warmer is dan normaal. Dan is je hand opzich ook een hulpmiddel, maar ik denk dat je thermometers bedoelt.
Je kunt best zonder thermometer een lichaamstemperatuur opmeten, maar dan blijft het - tenzij je enorm getraind bent - bij 'warmer dan' of 'kouder dan'.

Mocht je temperatuur bij iemand op willen nemen die ziek lijkt te zijn kan je best voelen of iemand koorts heeft, je huid is heel gevoelig en heeft een paar graden verschil prima door. Je voelt dan dus wel het verschil tussen 37,5 of 39, maar je zal niet de exacte temperatuur op kunnen meten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat kan niet.
De lichaamstemperatuur is gedefinieerd als de temperatuur gemeten in de endeldarm. Dit geeft op de meest praktische wijze een betrouwbare schatting van de werkelijke temperatuur diep in het lichaam. Voor een directe meting moeten probes tot diep in het lichaam ingebracht worden. Alleen op bv een IC zou je daar reden voor hebben.

Nu zou je een vinger in je anus kunnen steken, maar dan kom je niet verder dan de conclusie, dat het daar warmer is dan de huidtemperatuur van je vinger. Een waarde kan je daar niet bij aangeven. Je hebt dus altijd een thermometer nodig.

Elke andere meting (onder tong, oksel, huidthermometer) is bewezen onbetrouwbaar. Een meting met de hand op het voorhoofd heeft zelfs helemaal geen zin. Iemand met koorts heeft immers meestal een koude huid, pas als de temperatuur weer moet dalen wordt de huid warm.
Bij een onderzoek werd gekeken of ervaren verpleegkundigen met de hand konden voelen of iemand koorts had. Conclusie was, dat zij slechter scoorden dan een willekeurig gillend ander persoon.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
En hoe zit het dan met de nieuwe oorthermometer, waar men zo enthousiast over is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De oorthermometer is een tijdje populair geweest, ook in bijvoorbeeld ziekenhuizen. Dit is omdat het een veel snellere en patientvriendelijke manier van meten is. De aankoop van dit soort spul gebeurd door de verpleging zelf, vaak zonder tussenkomst van artsen.
De afgelopen jaren zijn deze thermometers een stuk minder betrouwbaar gebleken, dan vooraf gedacht. Er zijn ook steeds meer ziekenhuizen, die weer teruggaan naar de rectale meting. Als een oorthermometer een rare of onverwachte uitslag geeft zullen veel artsen ook om een rectale meting vragen. De meeste fouten bij een oorthermometer worden veroorzaakt door een onjuist gebruik van de thermometer. Hij moet echt goed op het trommelvlies gericht staan. Maar weinig mensen hebben genoeg kennis van de anatomie van het oor om dit foutloos te doen.
Er moet dan vrij hard aan het oor getrokken worden en de meter moet vrij diep het oor in. Dit is soms best pijnlijk; het patientvriendelijkheids-argument gaat dan niet meer op.
Bij onjuist gebruik is de meter gericht op de wand van de gehoorgang en geeft dan dus de huidtemperatuur weer. Bij compleet juist gebruik is zo'n thermometer precies tot ongeveer 0.1 graden, net als een rectale meting.
In mijn ervaring, in de praktijk, kan de foutmarge oplopen tot enkele graden. Dat is personeel dat onderwezen is in het gebruik van de oorthermometer.
Het meest extreme voorbeeld, uit eigen ervaring, is een casus van een op het oog koortsige man. Volgens de verpleging (met oorthermometer) was zijn temperatuur 32 graden. Ik heb de meting rectaal laten herhalen en kwam zo op 39,8 graden. Maar goed, ook een oorthermometer is natuurlijk een hulpmiddel.