Iemand een oplossing voor mijn plasprobleem tijdens het reizen?

Ik ga binnenkort op vakantie met een 3 uur durende vliegreis en 1 uur durende busrit. Ik kamp al maanden met het probleem dat ik buitenshuis veel meer moet plassen. Als het gevoel al een beetje op komt, zoek ik al naar de eerste de beste toilet in de buurt waar ik gebruik van kan maken. Mijn hoofdvraag is dus hoe los ik dit op? Niet nadenken erover is heel lastig, vooral tijdens je eerste vliegreis. Medicijnen?

En kan je plassen in het vliegtuig als het vliegtuig nog stilstaat, en nog niet op gaat stijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.8K

Het beste antwoord

Wen je zelf er aan om eens wat langer te wachten voor je naar de wc moet ALS er een wc in de buurt is. Je zult merken dat je echt niet meteen in je broek plast. Neem dat mee naar de volgende ervaring.

Het is ook een kwestie van training en aanleren. Ik ben lang postbode geweest, ik doe het nog maar op 1 dag van de week maar ik ben zo gewend dat als ik eenmaal dat werk doe ik eigenlijk niet hoef te plassen voor een uur of vier. Ik voel wel de aandrang maar als ik bijv in de bibliotheek wil plassen lukt dat niet eens. Op mijn andere werk houd ik het vaak net 2 uur vol ;) maar ja daar is gewoon een wc.

Drink vanaf 2 uur voor je aan boord gaat niet meer, dat moet dan maar eventjes. Ga rustig plassen voor je naar het vliegtuig gaat, neem de tijd er dan ook voor. Vertel je lichaam dat je zeker de eerste 2 uur zonder plassen zou moeten kunnen maar weet ook dat je bijna altijd wel kunt plassen in het vliegtuig, alleen bij opstijgen en turbulentie dus niet. Dat duurt geen uren, zeker niet als de vliegreis 3 uur duurt.

In de bus is vaak wel een wc maar zo niet: gewoon op het vliegveld weer plassen, nog steeds zo min mogelijk drinken in het vliegtuig en zodra je aankomt haal je je vochttekort weer in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In het vliegtuig kan je altijd naar de wc, dus daar hoef je geen zorgen over te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Dat is niet waar! Tijdens het opstijgen, tijdens het landen en bij grote turbulentie moet je op je stoel blijven zitten en je riem vastmaken!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vervelend voor je! Al veel goede tips gelezen, maar nog één tip voor als je weer terug bent van vakantie: hou dit 'probleem' goed in de gaten. Dit kan nl. een zeer ernstig probleem worden dat kan uitlopen op vermijdingsgedrag en zelfs klachten als straatvrees. Als het lukt met alle tips: Prima! Misschien ben je er dan ook direct vanaf.
Lukt dat niet en blijf je nerveus, misschien kun je dan hulp of een online angsttraining zoeken.
je kan via de huisarts medicijnen krijgen, die de aandrang om te plassen verminderen. werkt echt goed. want waarschijnlijk zal je aandrang hebben, terwijl de blaas nog lang niet vol is.

proberen te ontspannen werkt daarnaast natuurlijk. maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

als je echt moet plassen, dan kan dit ook als het vliegtuig nog niet opgestegen is.
10 jaar geleden
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
de huisarts moet beoordelen of hij het noodzakelijk acht, om de medicijnen voor te schrijven. echter kwaliteit van leven wordt altijd meegewogen bij zijn beslissing. dus als het je heel erg in de weg zit, dan is er een behoorlijke kans dat je het voorgeschreven krijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Medicijnen voor overactieve blaas duren paar weken voor je het gaat merken
Niet te veel drinken vooraf, en wat chips of iets dat zout is eten (opletten met een hoge bloeddruk). Door het aanwezige zout en vet wordt water vastgehouden. Zorg dat je een flesje water bij hebt, bij grote dorst vraagt je lichaam wel om vocht.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zie nu pas dat het over een vliegreis gaat, vergeet dat flesje water. Dit kan je ter plaatste vragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarschijnlijk reageert je blaas op de stress van het weten dat er geen WC in de buurt is. Je krijgt dan te vroeg het signaal dat je blaas vol zit. Dat is af te leren, maar niet in twee dagen.

Wat kan helpen: middelen als vesicare, oxybutynine, tolterodine, etc. Die maken dat de blaasspier ontspant, zodat je minder snel het signaal van een volle blaas krijgt. Nadelen: bijwerkingen als een droge mond en ogen en maag- darmklachten. Groter probleem is de minder voorkomende bijwerking van urine-retentie, dat is het niet of niet goed kunnen (uit)plassen. Kom ik straks op terug.

Andere mogelijkheid: desmopressine zorgt ervoor dat je tijdelijk minder urine produceert. Zou mijn voorkeur niet hebben, want bij te veel drinken ga je enorm vocht vasthouden omdat je het niet kwijt kunt.

Nog een medicamenteuze optie is een benzodiazepine. Het verlaagt je spierspanning, vermindert angst en nervositeit en bevordert slaap. Werkt ook bij spanningsklachten op de blaas, maar zou m.i. vooral bij langere (nacht)vluchten een optie zijn.

Ik zie wel een probleem in het feit dat de termijn voor vertrek zo kort is: in de eerste plaats weet je niet vantevoren hoe je op een middel reageert en in de tweede plaats is er geen tijd om onderzoek te doen naar de oorzaak van je klacht. Het kan nl. zijn dat je vaak moet plassen omdat je teveel spierspanning hebt rondom je blaas of bekkenbodem, maar het kan ook nog dat je niet goed uitplast, zodat er na het plassen urine achter blijft in de blaas en hij dus snel opnieuw vol is. Een middel als vesicare zou dat probleem erger maken, met alle gevolgen van dien. Nu kan een arts op basis van het verhaal vaak wel inschatten wat de meest waarschijnlijke oorzaak van de klacht is, maar zonder verder onderzoek geeft dat geen 100% zekerheid.

Nog een andere optie zou kunnen zijn dat je probeert om niet direct bij het eerste signaal naar de wc te gaan. Je kunt bij een drogist wat valeriaantabletten halen om je te helpen ontspannen en zorgen voor genoeg afleiding tijdens de vlucht. Eventueel kun je dat combineren met een (kleine) inlegger die je haalt bij de apotheek die eventuele druppels of scheutjes die je verliest, goed opvangt. Grote kans dat die droog blijft, maar dat het wél helpt om beter te ontspannen. Ben je echt bang dat je in je broek plast, vraag dan advies bij de apotheek over inco-materiaal dat een hele plas kan opvangen.

Bespreek het in elk geval met je huisarts, die kan beoordelen of en welke medicatie geïndiceerd is.