Koorts, overgeven en rode vlekjes bij volwassenen wat is dit?

Vorige week werd ik zomaar uit het niets savonds heel koud.
Ik had me de hele dag echt super goed gevoeld.
Nog geen uur daarna begon ik over te geven en dat heb ik de hele nacht volgehouden elk kwartier. Samen met diaree.
De volgende morgen was ik zo verzwakt en uitgedroogd dat ik niet eens rechtop kon zitten.
Vervolgens heb ik 24 uur achter elkaar geslapen.
Na 3 dagen kwam pas mijn eetlust terug en nu na 7 dagen krijg ik overal rode vlekjes op mijn buik, benen en armen.
En blaren in mijn mond.
Aangezien ik in de kinderopvang werk zou ik graag willen weten wat dit was zodat ik weet of het besmettelijk is.
Voor zover ik weet heb ik alle kinderziektes doorlopen, en ben inmiddels bijna 40 jaar

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
23.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn mensen die voor zoiets geleerd hebben, hoe heten die ook al weer.........oja, huisarts.
Bovenstaande is misschien sarcastisch maar omdat je zegt dat je in de kinderopvang werkt lijkt het me dat je daar geen week mee wacht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi, bedankt voor jullie reacties.
Ik werk maar 1x per week in de kinderopvang en ik werd pas ziek op de avond van mijn gewerkte dag.ik ben maar 1 dag ziek geweest en ben inmiddels allang weer de oude.
Ik dacht eigenlijk van een flinke buikgriep.
Met slechte eetlust als gevolg van zwakte na het overgeven.
Vanmorgen heb ik voor het eerst weer gewerkt, ik voel me dan ook al een paar dagen weer helemaal goed.
Maar nu ( na het werk) zie ik dat ik allemaal rode vlekjes krijg.
Die had ik vanmorgen nog niet maar ze breiden wel heel snel uit.
Vandaar mijn vraag want als het wel een ziekte is en ik dat niet heb geweten,
Dan kan ik nu nog advies geven aan ouders.
Ik ben nu niet meer ziek en heb ook vakantie vandaar dat ik niet naar een huisarts ga
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt die vlekjes nu dus nog? Upload even een foto, dan kunnen we verder kijken. Je hebt nou eenmaal vlekjes en vlekjes...
Zelfde geldt voor die blaasjes in je mond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb een foto genomen maar nu heb ik geen idee hoe ik die hier plaats.
Maar net was ik bij mijn schoonzusje en die zei dat het zonneuitslag was.
Ik heb dat zelf nog nooit gehad maar zij zelf wel en herkende het.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga toch voor de zekerheid even naar je huisarts, zodat je uitsluit dat het iets is wat besmettelijk zou kunnen zijn voor de kinderen.

Antwoorden (2)

Eens goed nagaan wat je kort daarvoor gegeten hebt want het zou hier om een allergische reactie kunnen gaan.
fremar
10 jaar geleden
Dit zou ook roodvonk kunnen zijn, dat heeft ook dit soort verschijnselen.
Mensen die besmet zijn hebben deze bacterie in hun speeksel zitten en deze bacteriën kunnen dus ook worden uitgehoest of tijdens het niezen vrij komen. Ook via handen en kleding kan roodvonk worden overgedragen.
Als iemand met roodvonk de ziekte heeft en de bacteriën bij zich draagt dan kan hij anderen besmetten. Binnen twee tot zeven dagen krijgen anderen de symptomen van roodvonk.De symptomen zijn keelpijn, koorts en je niet lekker voelen. Het is ook herkenbaar aan de typische aardbeientong zoals mensen dat ook wel eens noemen. Eerst is de tong wit, dan is hij na drie dagen rood en gezwollen. De huid wordt op de derde of vierde dag gezwollen en dan komen er rode en ruwe puntjes op de borst. Daarna breidt de huiduitslag zich verder over de rest van het lichaam uit, te denken aan de liezen en de oksels.
Het is kenmerkend voor roodvonk, dat de huiduitslag verbleekt wanneer je er op drukt, gemakkelijk uit te proberen op bijvoorbeeld de hand. Koorts wordt na drie dagen meestal al minder en de uitslag verdwijnt na een paar dagen, dit gaat samen met huidschilfering. Het kan gemiddeld twee tot drie weken duren voordat de uitslag helemaal verdwenen is. De diagnose stellen van roodvonk wordt gedaan aan de hand van de symptomen. Er kan eventueel een uitstrijkje worden afgenomen van de keel of er kan een bloedonderzoek gedaan worden zodat de bacterie aangetoond kan worden.
De behandeling bestaat uit minimaal zeven dagen antibiotica. Op tijd beginnen met de behandeling is mogelijk dus heb je last van de symptomen van roodvonk dan is het raadzaam meteen een arts te raadplegen zodat er meteen wat aan gedaan kan worden. Blijf je er mee rondlopen dan heb je een grote kans dat je anderen gaat besmetten.

Ga even naar de huisarts, om deze of een andere oorzaak te laten opsporen, alleen de huisarts kan een goede diagnose stellen. Ik adviseer je je ziek te melden, totdat de huisarts iets anders adviseert.