Kraken tijdens rollen van schouders; Is dit schadelijk?

Hoi, ik ben het laatste jaar gaan merken dat ik tijdens het rollen van mijn schouders heel veel gekraak hoor en voel. De laatste tijd wordt het telkens een stukje erger en omdat ik veel aan sport doe is het ook nodig om mijn schouders zeg maar los te draaien, dus een manier om het te voorkomen. Helaas merk ik dat ik het nu ook begin te doen als een soort van tik de hele dag door. Weet een van jullie wat dit is, of het schadelijk is en wat ik er aan kan doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
69.3K

Antwoorden (3)

Of het schadelijk is, is zo niet te zeggen. Heel algemeen is meestal het knakken van een gewricht als je er verder geen last van hebt, niet schadelijk.

Op die algemene regel zijn wel een paar uitzonderingen. Een bekende totaal onschadelijke soort 'knak' is trouwens dat wat je hoort als er gas ontsnapt door het bewegen van een gewricht na langdurig stilzitten of bij bewegen naar een eindstand. De bekendste is het knakken met de vingers. Hoewel je mogelijk het gewricht kunt irriteren of overrekken als je dit uit gewoonte erg vaak doet, is de knak op zich onschadelijk. Wanneer je bij een bepaalde beweging zo'n knak hoort en je kunt hem daarna niet opnieuw opwekken maar alleen na een tijdje stilzitten bijvoorbeeld weer, is het meestal zo'n type knak. Als je een gewricht vele malen achter elkaar kunt knakken of als bij een bepaalde beweging het altijd knakt, dan zal er een andere oorzaak zijn. Dan nog kan die oorzaak ook totaal onschuldig zijn, maar het kan goed zijn om te onderzoeken waar het vandaan komt.

De schouder is een potentieel kwetsbaar gewricht. Doordat de kom erg ondiep is, is het gewricht extreem beweeglijk en moet de schouder zijn stabiliteit voor een heel groot deel uit de spieren halen. Een schouder kan dan ook gemakkelijk instabiel worden, waarbij de schouder soms gemakkelijk geheel of gedeeltelijk uit de kom schiet. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een heup waarbij de kom veel dieper is en waarbij dergelijke ontwrichtingen zeldzaam zijn.

Als je je zorgen maakt over je schouders, ga dan eens naar je huisarts of zoek een (sport)fysiotherapeut op om ze te laten onderzoeken. Vraag ook specifiek of hij of zij de stabiliteit wil testen. Er zijn enkele vrij eenvoudige instabiliteitstesten waarbij gemakkelijk gevoeld kan worden of een schouder instabiel is. Als je ergens pijn hebt aan je schouder, geef dit dan ook duidelijk aan zodat de clinicus daar ook zijn/haar onderzoek op kan richten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je op zoek gaat dan zul je merken dat er nog veel meer kraakt. Je hebt dit opgemerkt en nu fixeer je hierop. Zolang je er geen pijn bij hebt is er geen probleem.
Ik sport zelf veel en intensief. Ik kan zowat ieder gewricht in mijn lichaam kraken maar heb hier nooit nadelen van gevonden. Als je beseft dat het normaal is dan zal je ook minder hierop focussen en voorkom je een tik. Maar goed dat je naar je lichaam luistert!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Herhaaldelijk knakken (zoals bij de schouder maar ook vaak bij de heup) is een pees zijn die heen en weer springt (een pees is een soort touwtje dat het vlees van een spier verbindt met bot). Het geluid is dan vergelijkbaar met een gespannen elastiekje laten "springen". Het wijst wel op een scheefstand van botten (bij de schouder vaak één of meerdere ribben) waardoor de pees dan om de botten heen springt maar is op zich niet schadelijk. De scheefstand is goed te corrigeren door bijvoorbeeld een chiropractor of manueel therapeut.

Het, onder begeleiding van een fysiotherapeut, trainen van de rotator cuff spieren (stabiliserende spieren rondom het schouderblad) kunnen ook het verschil maken.