Ui en knoflook in de neus, hoe van pijn afkomen?

Ik heb zojuist uien, pepers en knoflook geschild en gesneden, mijn handen zijn daardoor helemaal verzadigd van knoflook, ui en peper.

Ik heb mijn handen daarna gewassen en ben op de bank gaan zitten. Maar ik zat toen even in mijn neus te peuteren, vergeten dat ik net met scherp eten heb gewerkt.

Nu brandt mijn neus heeeel erg van binnen, is er iets wat ik hiertegen kan doen? En hoelang duurt het voordat het weg gaat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een tip:
Als je volgende keer weer dit soort dingen hebt gesneden kun je daarna het beste zout op je handen doen en het daarmee wassen.
De geur is daardoor ook meteen van je handen weg.

Antwoorden (2)

Die scherpe stofjes zijn niet oplosbaar in water maar wel in olie. Dus eerst je handen goed invetten met olie of boter, en daarna afspoelen met warm water is een oplossing. Toch is voorkomen beter: draag voortaan tijdens het snijden huishoudhandschoenen.
Na een minuut of tien zal het ergste bijtende gevoel toch wel voorbij zijn.
Amadea
10 jaar geleden
Die pijn in je neus gaat vanzelf wel over. En het duurt echt niet lang voor het minder wordt. Net als mijn voorgangster hier zegt wordt het met een minuut of 10 wel minder. Verder niets aan doen.