Wat zijn dit voor bulten, en wat kan ik er tegen doen?

Ik heb een paar dagen geleden 3 bulten gekregen, ze jeuken best wel erg en zijn dik. Ik denk dat het galbulten zijn want als ik erop druk worden ze "wit".

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (4)

Het lijken wel grote insecten beten. Mijt of iets dergelijks. Niet krabben dan gaat t vanzelf over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zou kunnen dat het inderdaad een galbult is (ook wel Urticaria genoemd). De meeste van zulke bulten verdwijnen vanzelf, meestal zijn ze binnen een dag al weer weg. Er zijn vele oorzaken voor dus hoe het komt is niet te zeggen. Aangezien deze bulten er al enige dagen zijn zou het kunnen zijn dat je last hebt van chronische Urticaria. Dit zou moeten betekenen dat deze reactie (het is namelijk een huidreactie) enkele dagen, of langer, opnieuw zou moeten voordoen en de bulten zou langere tijd moeten blijven. Uit je verhaal kan ik niet opmaken dat je hier (nog) geen last hebt.

Op het eerste gezicht lijkt mij dat je ook gewoon last kan hebben van een paar muggenbulten en die kunnen inderdaad ook zo groot worden. Kijk het een paar dagen aan en als je het écht niet vertrouwd kan je altijd naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lijkt op vliegensteken. Dikke vochtige wat of vochtige zakdoek dubbelgevouwen met azijn er op zou ( tijdje laten zitten) moet helpen. Azaron helpt ook wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Galbulten zijn van zichzelf al wit, al dit soort bulten worden wit/ bleek als je erop drukt. Ook verder zien ze er niet uit als galbulten; dat is het dus echt niet.
Ze zien er wel uit als insectenbeten. Welk insect dan de boosdoener is blijft altijd een gok.
Aangezien ze op je onderbeen zitten zijn de kruipende/ springende insecten het meest waarschijnlijk. Vlooien bijvoorbeeld zijn een optie. Als u honden en/of katten heeft zou ik die maar eens nakijken. Daarnaast zijn er nog een heleboel andere insecten die dit kunnen doen.
Overigens kan ik het niet uitsluiten dat een bijvoorbeeld een vliegend insect is geweest. Een mug kan natuurlijk ook op uw onderbeen landen.

Belangrijkste lijkt me, dat het met een paar dagen wel weg zal trekken. Probeer niet te krabben, dan gaat het des te sneller. Bij jeuk kunt u koelen (ijsklontjes in een doek, nooit direct op de huid) of koelzalf gebruiken. Als u geen koelzalf heeft kunt u daarvoor ook tandpasta gebruiken.